Загальна кількість переглядів!

четвер, 11 березня 2021 р.

Знаменні події 12 березня. Варто прочитати щоб пам'ятати.

«Хай живе вільна Україна». Село Андріївка на Сумщині, 1917 рік. https://vseua.info

У 2000 році Папа Римський Іоанн Павло II публічно вибачився за гріхи Католицької Церкви перед людством.

У 1999 році Чехія, Польща та Угорщина вступили до НАТО.

У 1992 році Україна встановила дипломатичні відносини з Кубою.

У 1968 році Маврикій отримав незалежність.

У 1947 році президент США Гаррі Трумен висунув зовнішньополітичну програму - «Доктрина Трумена», згідно з якою Америка готова надавати допомогу всім «вільним народам» проти загрози комунізму. Туреччина і Греція почали отримувати термінову допомогу.

У 1940 році закінчилася радянсько-фінська війна. СРСР, на щастя фінів, так і не вдалося зробити Фінляндію радянською республікою.

У 1934 році в Естонії відбувся державний переворот. Була накладена заборона на всі політичні партії, диктатором став Костянтин Пятс.

У 1933 році словами "Я хочу сказати американцям пару слів про банки", Франклін Делано Рузвельт розпочав перше радіозвернення з прямою трансляцією з Білого Дому. Цей цикл отримав назву "Бесіди біля каміна".

У 1923 році після анексії Польщею Східної Галичини РНК УРСР направив ноту протесту урядам Англії, Італії і Франції.

У 1922 році Грузія, Вірменія та Азербайджан сформували Закавказскую Соціалістичну Федеративну Радянську Республіку, яка згодом увійшла до складу СРСР.

У 1917 році в Петербурзі відбулася двадцятитисячна Українська маніфестація з національними прапорами.

У 1913 році Канберра стала столицею Австралії.

У 1910 році футбольна збірна Англії розгромила команду Франції з рахунком 20: 0. Нападаючий Дей забив 11 голів.

У 1812 році в Каракасі стався землетрус, який знищив місто і забрав життя 20 000 чоловік.

У 1365 році герцог Рудольф IV заснував Віденський університет.

У 1241 році монгольські війська на чолі з ханом Субедеем штурмом оволоділи укріпленим Верецьким перевалом в Карпатах.

У 1229 року закінчення VI хрестового походу. Згідно з мирним договором між султаном Єгипту аль-Камілом і імператором Священної Римської імперії Фрідріхом II Гогенштауфеном - Єрусалим, Назарет і Віфлеєм переданий хрестоносцям в обмін на мир.

У 1839 році на прем'єрі балету «Сильфіда» в Королівській академії музики і танцю в Парижі італійська балерина Марія Тальоні (представниця італійської балетної династії Тальоні в третьому поколінні) вперше танцювала в «пачці» - жіночому балетному костюмі, що складається з корсажа, застібається ззаду на гачки і пришитою до нього багатошарової спідниці з жорсткого тюлю, посадженої на трусики, обшиті смужками з тюлю.☺️

https://m.dilovamova.com

12 березня 1863 року народився Володимир Іванович Вернадський.

Вчений зі світовим ім’ям, засновник геохімії, біогеохімії та радіогеології, філософ, автор вчення про ноосферу.

Він побачив нові горизонти і шляхи розвитку земної цивілізації. Один із засновників Української Академії наук та її перший президент. Засновник першої наукової бібліотеки в Україні, яка нині носить його ім’я.
Він створив понад 20 наукових установ. Радієвий інститут, біохімічну лабораторію,Комісію з вивчення вічної мерзлоти та інше.

На честь Вернадського назвали єдину українську станцію в Антарктиці. Його родинне коріння тісно пов’язане з Україною, так само як і наукова діяльність Володимира Вернадського.
Смерть: 6 січня 1945 р.

Підготувала Наталя Слобожаніна.
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

Повстанці Володимир Гнибіда "Неплюй" та Йосафат Лазарко "Тарас".

Гнибіда був учнем художника Ніла Хасевича. 

Джерело. ФБ. УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.

12 березня 1917р. у Петербурзі відбулася 20-тисячна Українська маніфестація під національними прапорами.

середа, 10 березня 2021 р.

Цей день в історії УПА 11 березня.

Повстанська пара - підпільники Петро та Ганна Танасійчуки. https://www.pravda.com.ua

11 березня:
1946 рік
У селі Тирява на Дрогобиччині загін УПА підірвав нафтові вишки, аби відволікти ворожі сили від виселення мешканців гірських сіл на рівнину.

1947 рік
У боях з московитами у селах Бориничі та Унятичі на Дрогобиччині загинули двоє повстанців (зокрема, командир боївки СБ Володимир Унятицький – «Малий»), ще двох захоплено в полон.

1948 рік
Чота сотні «Лемківська» УПА-Захід наскочила на засідку загону МВД біля села Волошинове на Дрогобиччині. У перестрілці загинули троє повстанців, ще троє – під час прориву. Знищено 8 військових, поранено 6.

У селі Довголука на Дрогобиччині підпільники знищили дільничного МВД.

1949 рік
Сутичка повстанців із загоном МВД у селі Заріччя на Дрогобиччині.

© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП www.memory.gov.ua

11 березня 1816р. у с. Ісківці на Полтавщині народився Олександр Афанасьєв (Чужбинський), Український письменник та етнограф. Автор збірки віршів «Що було на серці».

Походив з родини дрібного поміщика. Під час навчання у Ніжинській гімназії потоваришував із майбутнім письменником Євгеном Гребінкою, з яким жив у одній кімнаті. Після закінчення гімназії упродовж восьми років проходив військову службу в Білгородському уланському полку. Дослужився до рангу поручика і 1843-го звільнився.
Друкуватися почав із 1838-го у «Современнике» та журналі української поезії «Ластівка», який у Петербурзі видавав Гребінка. Ці поезії Олександр Афанасьєв підписував псевдонімом «Чужбинський».

Дружні стосунки поєднали Олександра Афанасьєва із Тарасом Шевченком. Познайомилися вони у селі Мойсівці на Полтавщині, куди обидва прибули на бал до поміщиці Волховської. «Після гамірного сніданку я повернувся до себе покурити і почитати. – писав у «Спогадах про Тараса Шевченка» Олександр Афанасьєв. – Проходячи повз головний під’їзд, я почув голоси: «Гребінка!» — і зупинився. Євген під’їздив до ганку в супроводі незнайомця. Супутник його був середній на зріст, кремезний, очі світилися таким розумним і променистим світлом, що мимоволі я звернув на нього увагу. Це був Т. Г. Шевченко. Але недовго ми розмовляли. Звістка про приїзд Шевченка миттю розлетілася по всьому дому, і шанувальники ішли познайомитися з рідним поетом…Гості юрмилися біля входу, і навіть манірні панночки з цікавістю чекали появи Шевченка. Поет, очевидячки, був зворушений блискучим прийомом. Цілий день він був предметом загальної уваги… Швидко Шевченко став наче свій з усіма і був як дома. Багато гарненьких жінок читали йому напам’ять уривки з його творів...Два дні пробули ми разом з Шевченком у Мосівці і, розлучаючись, дали слово побачитись при першій нагоді.

Шевченко, крім цілковитої безкорисливості, не любив всіляких грошових розрахунків. Коли ми виїхали з Лубен, він оддав мені свою касу, котра, як і моя, була не в блискучому стані, але при ощадливих витратах нам мало б вистачити цих грошей до травня. Я намагався не виходити з бюджету, складеного на масляничні розваги, і ми жили досить ощадливо, як на наш погляд». Вони разом подорожували Лівобережною Україною. 

1847-го Афанасьєв працював у канцелярії воронезького губернатора, а наступного року став редактором «Воронезьких губернських відомостей». У 1850-х він залишив службу і зайнявся літературною діяльністю. Він укладав українсько-російського словника, який не завершив. Перекладав з польської та французької мов. Автор поетичних збірок та романів. Його поезії подібні до народних пісень. Найвідоміший роман Афанасьєва-Чужбинського «Петербурзькі картярі» (1872). Багато уваги приділяв збиранню фольклорного та етнографічного матеріалу. Заснував газету «Петербурзький листок», редагував «Магазин іноземної літератури». Вагомою у виченні української етнографії стала його двотомна праця «Поездка в Южную Россию», написана за результатами етнографічної експедиції морського міністерства південними приморськими районами. Писав етнографічні нариси, історичні замітки, записував народні думи та повір’я. Його спадщина складає десять томів, хоча творчість українською мовою не дуже велика, але з чітким українським забарвленням.

В останні роки свого життя отримав місце доглядача Петропавлівського музею.

Помер 18 вересня 1875-го у Петербурзі.

Джерело.https://uinp.gov.ua/istorychnyy-kalendar/berezen/11/1816-narodyvsya-pysmennyk-i-etnograf-oleksandr-afanasyev-chuzhbynskyy

11 березня 1863 р. – на Рівненщині народився Володимир Липський.

1863, 11 березня – на Рівненщині народився Володимир Липський, ботанік, президент ВУАН, директор Одеського ботанічного саду.
Здійснював наукові описи флори, розробив принципи організації ботанічних садів. 45 рослин названі його ім’ям. Один із засновників Київського ботанічного саду.
*******

Народився в селі Самостріли (нині Корецького району Рівненської області) 11 березня 1863 року. Його батько, дід і прадід були священнослужителями. У 1873 році родина Липських переїхала до Житомира. Навчався у Житомирській гімназії, в 1881 році закінчив Колегію Павла Галагана із золотою медаллю, в 1887 — Київський університет. Значний вплив на формування Липського як науковця справив завідувач кафедри систематики і морфології рослин І. Ф. Шмальгаузен. З 1887 до 1894 року працює на різних посадах в ботанічному саду Київського університету: консерватором, асистентом кафедри ботаніки. З 1889 року бере участь у наукових експедиціях на Кавказ та Північний Іран. В період з 1894 до 1917 року працює в Головному ботанічному саду Петербурга на посадах молодшого і старшого консерватора гербарію, головного ботаніка, а згодом — завідувача відділом живих рослин. Бере участь у наукових експедиціях на Кавказ, Алтай та Середню Азію для детального вивчення вискокогірної флори цих країв. В 1917 році повертається до України і бере активну участь у формуванні Української академії наук, очолює кафедру ботаніки ВУАН. У 1922–1928 роках — президент Академії. У 1928—1933 — директор Ботанічного саду в Одесі.

Помер 24 лютого 1937 (73 роки) Одеса.
Джерело. Вікіпедія.

11 березня 2001р. померла Гордасевич Галина Леонідівна - Українська письменниця, політв'язень.

Вона народилася у Кременці теплого весняного дня 31 березня 1935 року. Батько Леонід Гордасевич закінчив Кременецьку українську православну семінарію, став священиком. Мати Олена Хомчуківна учителювала, пробувала перо на ниві поезії. Тут у Кременці, в українській церкві Чесного Хреста доньку охрестили, наре­кли Галиною. Через 66 літ вона повернулася до рідного міста на вічний спочинок. Заповіла, щоб тут її поховати.
За життя Галині Леонідівні випало чимало випробувань. На початку арешт батька. Сталінські опричники за його зв’язки із повстанцями засудили на 25 літ ув’язнення і 5 років позбавлення громадянських прав. Галину заарештовано 20.05.1952р. вона тоді навчалася у Костопільському педучилищі. 31 липня 1952 року ув’язнено на 10 літ. Стаття 54-10, ч.ІІ Карного кодексу УРСР.

У вироку зазначено: «за сочинение националистических стихотворений и антисоветскую пропаганду”. Незабаром маму і молодшу доньку репресовано. Галина перебувала в тюрмі до кінця грудня 1954 року. Хто знає, яких ще б зазнала поневірянь, наруги, якби не смерть тирана.

Від 1955 року Галина Леонідівна жила і працювала на Донбасі. Була бетонницею, мотористом, друкарем, художнім керівником клубу. Здобула середню освіту. Коли впевнилась, що її покликання - поезія, поїхала в Москву, де 1971 року закінчила Літературний інститут ім.М.Горького.

Уже перша її книжечка віршів «Ве­селки на тротуарі» (1966) привернула увагу багатьох шанувальників поетич­ного слова. Молода авторка заявила про себе поетичним звучанням віршів, оригінальною формою подачі.

Потім з’явилася і перша прозова збірка «Відцвіла шипшина» (1974). У різний час одна за одною виходять друком збірки поезій «Наречена со­нця» (1976), «Високе полум’я дня» (1980), «Слід зірниці» (1986), а також книжки оповідань і повістей «Твій ти­хий Дім» (1980), «Двадцять років і один день» (1984). Через десять літ з’явилось нове видання збірки «Наре­чена сонця» (1986). Своєрідним відкриттям стала книжка літературних портретів «Силуети поетес» (1990).

А ще пригадується другий приїзд Галини Леонідівни влітку 1990 року, коли вона прожила в місті свого ди­тинства більше місяця. Мала кілька зустрічей і з офіційними чиновника­ми, і шанувальниками поезії. Її роз­думи були гострі, але щирі й спонука­ли до якоїсь праці. Вона вміла прони­кати у людські душі, читати їх.

Галина Гордасевич відома і як автор численних публіцистичних ста­тей, які друкувалися у «Вітчизні», «Прапорі», «Дніпрі», «Жовтні» (тепер «Дзвоні»), «Літературній Україні». А в роки так званої перебудови М. Горба­чова письменниця навіть ризикнула виступити у московській «Правді». Комусь із сильних світу сього сподо­бались роздуми і пропозиції невідомої, до того ж безпартійної ди­вачки з Донбасу, тодішніх цековців, що сиділи у Москві.

Цербери з НКВД-КГБ три­мали поетесу під постійним наглядом. Маючи кілька книжок поезій, її довго не пропускали до Спілки письмен­ників. Не раз навколо неї згущува­лись хмари, але грози так і не було. Не вийшло. Витримана, вона не піддавалась на провокації, доноси. Але скільки це коштувало нервів, здо­ров’я... Лише 17 квітня 1991 року на основі ст. 1 Закону України «Про ре­абілітацію жертв політичних репресій в Україні» Галину Леонідівну буде ре­абілітовано. Чи не занадто пізно?

Лише 1983 року Галина Гордасевич була прийнята до Спілки письмен­ників. Тоді ж переходить на творчу працю, щоб повністю присвятити се­бе літературі.

Поезія Галини Гордасевич багатог­ранна. Вона відтворює ліричні на­строї, передає роздуми жінки, нашої сучасниці про найпотаємніші почуття, про взаємини людей, співставляє до­бро і зло, щастя і горе, радість і не­спокій, відчуженість і пристрасть, красу і фальш людських, стосунків.

Нелегким є її шлях у житті. На до­розі траплялись і круті віражі, і глибокі ями, терни і троянди, падіння і злети. Але такого піднесення чуйна її душа, як після 24 серпня 1991 року, коли Україна стала суверенною, не знала. У нинішній нелегкий час скрути і дефіцитів, як іронічно висловлювалася Гордасевич, на порядок дня став дефіцит національної свідомості.

13 березня 2001 року Кременець знову пригорнув її до себе. Тільки на цей раз з болем та відчаєм, бо для неї тут усе було востаннє. Несподівана смерть прискорила бажання, мовлене нею у «Заповіті»: бути похованою саме в землі, до якої завжди тягнулася її душа.

Остання відправа у Церкві Воздвиження остання дорога на Монастирське кладовище до пам'ятника січовим стрільцям, де на прохання кременчан було виділено місце для її вічного спочинку. Останній дотик до неї її єдиного сина Богдана - єдиної надії, її продовження, який в життя пішов тим же шляхом... Тут, на цвинтарі, він прикрив мамині груди барвистою українською хусткою, з якою була нерозлучна. Ця трагічна поезія мовчки творилася над чорною могилою за хвилину до віддання її землі.

Віджила, відійшла у вічність, залишаючись справжньою кременчанкою, незрадливим другом, люблячою матір’ю, гідною дочкою свого народу. В Україні поменшало мужнього живого голосу. Відтепер кожного року 31 березня - день її народження, буде вшановуватись, як день пам’яті Галини Гордасевич.

ЗАПОВІТ

Коли помру,- колись таки помру,-
Хоч вірю, що це станеться нескоро,-
То дайте спокій сивому Дніпру,
Де кручі і високі осокори.

На Личаківський також не несіть:
Там надто пишно і, до того, тісно.
Ні-ні, не хочу! Навіть не просіть!
Сказала так - хай буде нині й присно.

На цвинтарі малому схороніть,
Де хрестики і написи наївні.
Нікому йти туди не бороніть,
Нехай то будуть кози або півні.

Вони зчиняти бійки мастаки,
І я малою трохи їх боялась.
Ага, ще напис напишіть такий:
«Жила. Любила. Плакала. Сміялась.»

Джерело.http://kremenets-school1.edukit.te.ua/galina_gordasevich/

11 березня 1921 року народився Юрій Федорук "Лемко" (1921–1944). Лицар Срібного хреста заслуги УПА.

Керівник Генеральної округи ОУН ОСУЗ, лицар Срібного хреста заслуги УПА. Загинув у бою з військами НКВС 30.07.1944.
*****
Народився у родині священика. Освіта незакінчена вища — навчався на Вищих державних технічних фахових курсах у Львові (1942).

Член ОУН з 1930-х років. У 1941 році закінчив підпільні курси «печаткарів» (фахівців із підробки документів). Організаційний референт крайового проводу Юнацтва ОУН ЗУЗ (1941—1942). У 1942 році зголосився добровольцем для організаційної роботи в Східній Україні.

Референт Юнацтва Дніпропетровського обласного проводу ОУН (1942—1943), референт Юнацтва крайового проводу ОУН ПівдСУЗ (1943—весна 1944). Співробітник виховно-вишкільного відділу крайового військового штабу УПА-Південь (весна 1944), керівник Генеральної округи ОУН ОСУЗ (із весни 1944). Учасник відомого Гурбенського бою відділів УПА проти внутрішніх військ НКВС у квітні 1944 р. Загинув у бою з московитами.

Джерело. УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.

Петиція депутатів парламенту Великобританії до Ліґи Націй у справі переслідувань Українського населення Польщею 1930р.

На фото: Юзеф Пілсудський та Феліціян Славой–Складовський та парад польського війська в Львові. https://photo-lviv.in.ua

До п. Сіра Еріка Дрюммона
головного секретаря Союзу Народів, Женева.

Високоповажний п. Сір Ерік Дрюммон

Ми, підписані члени бритійського парламенту, просимо Вас предложити Раді Союзу Народів [Ліґи Націй] наступну петицію щодо порушення та небезпеки дальшого порушування договору, підписаного Польщею, Центральними та Союзними Державами 29 червня 1919 р., заґарантованого Союзом Народів.

З огляду на наглість [терміновість] справи, ми пропонуємо, щоб негайно скликано Комітет Трьох для розгляду змісту цієї петиції, згідно з третьою резолюцією, прийнятою Радою Союзу Народів на 51 засіданні.
Далі закликаємо Вас зажадати безстороннього розсліду цих фактів.

Нові події:

Беручи під увагу останні події в Східній Галичині, ми узнаємо право та конечність для польської влади вдержати порядок у межах своїх кордонів, але ми хотіли б звернути увагу на факт, що, згідно з доказами, яким, на нашу думку, годі що-небудь закинути, карні експедиції вислано щонайменше до 700 сіл, яким, здебільша, не закинено ніякої терористичної чи протизаконної діяльности; що сотки чоловіків, жінок та дітей скатовано (побито), деколи побиття були такі тяжкі, що жертви їх були протягом тижнів фізично знищенні [зазнали важких тілесних ушкоджень], деяких із них зруйновано на ціле життя, а деяких забито на смерть; тисячі населення ув'язнено; та що багато книгозбірень, домівок (клубів) та кооперативних склепів [крамниць] зрабовано та знищено. Зокрема 14 полк кінноти, здається, був кинений на села, щоб бити селян, не розбираючи.
Ця акція проти української меншини є порушенням 8 точки, що каже: “Польща перебирає на себе забезпечення повної та цілковитої охорони та свободи всіх мешканців Польщі без різниці походження, народности, мови, раси та віри”.
Докази тої діяльности можуть бути приложені в разі потреби як додаткова петиція.

Громадянство:
Під час нових виборів [1930 року] українців тероризовано, щоб вони не могли віддавати своїх голосів. У Львові стверджено, що фактично всім українцям відібрано голоси, бо наказано їм подати документи, включно до свідоцтва про хрещення та карти тотожности, окремій комісії, щоб перевірити, чи є вони громадянами польськими. Та комісія урядувала одну годину денно протягом трьох днів — для 18.000 осіб — такщо небагато кому пощастило підтвердити своє право голосу. В багатьох випадках неможливо було подати якого-небудь документу, бо багато їх пропало за часів війни.
Така діяльність є порушенням 7 точки, що каже: “Всі народности в Польщі будуть рівні перед законом та будуть користати з однакових для всіх громадських та політичних прав, без різниці раси, мови чи віри”.

Виховання:
У 1920 р. було 3.662 українських шкіл на [Західній] Україні. 1.XII.1925 р. згідно з офіційною статистикою міністра шкільництва було 1.055 державних і 19 приватних українських шкіл. Це значить, що між 1920 і 1925 р. українці стратили [втратили] 2.607 шкіл.
Всіх народніх шкіл було на [Західній] Україні 1.XII.1925 р. 28.336, з того 22.996 (84%) були чисто польські; 2.257 (8,3%) утраквістичних, а 2.083 (7,6%) мали іншу викладову мову. У 1927-28 р. було лише 771 українських шкіл. З 1.000 українських дітей — 71 ходить до українських шкіл, а 929 до польських або утраквістичних шкіл.

Ці і багато інших фактів, що їх маємо до розпорядимости, є порушенням 8 точки, що каже: “Зокрема будуть мати рівне право закладати, управляти та контролювати, власним коштом ... школи та інші виховні заведення з правом уживати своєї рідної мови”.

Колонізація:
Стверджено, що 200.000 гектарів орної землі у Східній Галичині та таку саму площу на Волині та Поліссі приділено польським колоністам. А що місцеве українське населення рідко коли посідає понад 0,5-1,5 гектара, а перенаселення села узнано дуже поважною проблемою для тих країв, ця польська колонізація є в основі неправильною.
Існує 3.000 сільськогосподарських організацій на українських землях та, тоді як польські сільськогосподарські організації одержали цього року 79.000.000 злотих, яко підпору від польської влади,— українські організації не дістали взагалі нічого.
Ці факти є порушенням тої частини з 8 точки договору, підписаного Польщею, що каже: “Народности в Польщі, що належать до расової, релігійної чи мовної меншини будуть користати з однакового відношення та забезпечення, на основі законів, як і інші народности в Польщі”.
Ми віримо, що ця петиція в імені української меншини в Польщі зверне на себе повну увагу Союзу Народів, що є законним опікуном меншин та одиноким існуючим органом для додержування (переводження в життя) меншинових договорів.

Підписали:
John Arnott, Walter Ayles, James Barr, G.Benson, J.W.Bower, A.Fenner Brockway, C.Brawn, A.G.Cameron, William Carter, G.Dagger, Rhys Davies, F.W.Lindley, Fred Longden, Gordon Macdonald, Cecil Malone, S.Markham, S.March, James Marley, F.Marshall, G.Mathers, James Maxton, Charles Dundan, Robert Forgan, Peter Freeman, A.G.Gossling, Duncan Graham, H.Graham-White, D.R.Grenfell, T.Griffiths, Somerville Hastings, W.Hirst, P.G.Hoffman, Jack Mills, Ralph Morley, H.B.Morgan, G.Muff, H.T.Muggeridge, G.H.Oliver, W.Paling, M.Philips Price, Ben Riley, F.F.Riley, Daniel Hopkin, J.F.Horrabin, J.H.Hudson, F.Llewellyn-Jones, J.M.Kenworthy, J.Kinley, Arthur Law, Will Lawther, Jennie Lee, W.Lewis, Arthur Shepherd, Bennie Smith, J.Toole, James Welsh, Wilfred Wellock, Wilfred Whiteley, Ellen Wilkinson, R.S.Young, W.G.Cove, W.J.Brown, A.W.Haycock.

[Переклад українською мовою публікатора. Опубліковано: На вічну ганьбу Польщі, твердині варварства в Европі. — Нью-Йорк, 1978. — С. 104-106]
http://www.ji.lviv.ua

10 березня 1951р. у с. Новошин у бою з московитами загинув Павло Ярема "Річка" - стрілець охоронної боївки Журавенського надрайонного проводу.

Околиці села Новошин.
*****
Музей історії села при Новошинській загальноосвітній школі
*****
Павло Ярема-“Річка”-“Акимик” (1921 або 1922 р.н., с. Новошини Журавнівського р-ну, в підпіллі з 1944 р., охоронець надрайонного референта пропаганди “Миронича”.

Два джерела інформації: календар УПА на 2021 р. (Літопис УПА) та http://ukrnationalism.com/history/1813-trahediia-na-khutori-zrub.html

11 березня 1945 - у Берліні Український штаб пропаганди організував святкову Шевченківську академію.

Зал заповнювали представники української науки і мистецтв, воїни та старшини Української національної армії, були присутні також генерал Павло Шандрук і гетьман Павло Скоропадський.
Джерело.https://www.istpravda.com.ua

Трагедія Українців Холмщини і Підляшшя (автор: Літковець Олексій).

Холмщину і Підляшшя тисячоліттями заселяло східнослов'янське плем'я – дуліби. Вони ще в V столітті створили своє державне об'єднання Червенські городи з столицею Червень над рікою Гучвою, які від 981 року входили до складу Київської Русі.
Найбільшого розвитку Холмщина і Підляшшя досягли за князівства Данила Галицького, коли Галицько-Волинська держава була однією з наймогутніших держав у Східній Європі.

Назва краю Холмщина походить від назви міста Холм, який у 1223 р. заснував Данило Галицький. Холм служив йому в різні часи столицею, будучи значним політичним і культурним центром. Тоді ж на Даниловій горі був збудований Холмський собор, в якому похований король Данило Галицький, члени його родини та інші духовні та світські достойники того часу.

Географічне положення Холмщини і Підляшшя зумовило їм статус форпосту предків українського народу на західній окраїні його етнічних земель. Експансію будь-якого нападника з заходу Холмщина і Підляшшя відчували першими. Злою мачухою обернулася доля українців після втрати власної незалежності Галицько-Волинської держави в 1340 році, коли століттями українці змушені були виконувати роль пасинків то в одного, то в іншого окупанта (Литви, Польщі, угорців, Австрії, Росії, Німеччини) і відстоювати своє право на існування та збереження своєї мови, релігії, культури, традицій та звичаїв. При цьому вони віками свято берегли і зберегли свою мову і віру, які завжди були визначальними критеріями національної ідентичності населення. Саме це послужило основою для створення Росією в 1912 році Холмської губернії, а після революції – дало право холмщакам настирливо добиватися і добитися включення території Холмщини і Підляшшя до складу Української Народної Республіки (УНР) згідно з Берестейським мирним договором від 9 лютого 1918 року, не зважаючи на супротив цьому поляків.

Польща, відроджена в листопаді 1918 року, захопила в 1919 році Холмщину і Підляшшя і в міжвоєнні роки на державному рівні, всупереч її власної Конституції і міжнародних угод, проводила постійне нищення українства, саме на Холмщині і Підляшші, як на висунутих на захід українських землях. Проводилася активна державна політика асиміляції, колонізації і поборювання всіх форм національно-політичного і культурного чи економічного розвитку українців Холмщини і Підляшшя; все робилось, щоб позбавити українців власної інтелігенції та національної свідомості. Ніщо українське на Холмщині і Підляшші не залишалося поза рамками антиукраїнських акцій.

Першим кроком польської влади на Холмщині і Підляшші були арешти українських активістів, закриття українських шкіл, сільських читалень, заборона товариства «Рідна хата», перебрання під державну юрисдикцію церковних земель, передаючи ці землі та рештки державних земель новим польським поселенцям-осадникам на Холмщині і Підляшші. Робилося все, щоб обмежити участь українців у представницьких органах влади, і вже в 1930 році у польському сеймі не було жодного холмського українця. На Холмщині і Підляшші не видавалися українські газети, а з 1930 року була обмежена доставка українських газет та книжок з Галичини чи Волині. З 1933 року діяв закон, що українською мовою можна було користуватися лише в усному спілкуванні, а школярам учителі забороняли на перервах розмовляти своєю мовою між собою. Українців звільняли навіть з найнижчих урядових посад, заставляючи їх приймати римо-католицьку віру.

Після завершення полонізації шкільництва та скасування інших громадянських прав, основний удар польської експансії був спрямований проти Православної Церкви, яка була свідченням ідентичності віруючих та їх тисячолітньої присутності на цій Землі.
За даними історика Івана Крип'якевича (1944 р.) в 424 місцевостях Холмщини було 460 православних церков, з яких в міжвоєннії період було зруйновано 217, переобладнано під костели 194, залишилося лише 49 церков. Апогею акція нищення церков досягла у 1938 р., коли впродовж двох місяців було знищено понад 160 церков. В 1936 р. створено Координаційний Комітет, очолюваний командувачем Люблинським військовим округом генералом Скоровінським, в обов'язки якого входило відбирання і нищення церков. Керівництво з травня 1938 р. здійснював командир дивізії з міста Замістя полковник М. Турковський.
Починаючи з 1938 р. православних заставляли ходити молитися і сповідатися до костелу і ставати римо-католиками, тобто поляками, тому що національність людей тоді визначалася за їх віросповіданням. Оскільки українці не хотіли іти до костелу, то для насильного їх ополячення були створені спеціальні загони, так звані «крокуси», які ночами вривалися в села, били вікна в хатах українців, нищили продукти харчування, випускали пір'я з подушок і перин, знущалися над господарями, вимагаючи іти до костелу і ставати поляками. До процесу ополячення українців були залучені воєводи, війти, ксьондзи, вчителі, поміщики. Але православна віра у холмщаків була настільки міцна, що всі ці насильницькі дії уряду не мали успіху.

З початком німецької окупації ополячення припинилося. На Холмщині відродилася Холмсько-Підляська православна єпархія, відновилися богослужіння в церквах, відкривалися українські школи, культурні і громадські установи, чого раніше не дозволяли робити поляки. У Холмі почали діяти українська гімназія, духовна семінарія, технічна і реміснича школи, український драматичний театр. В Грубешеві були відкриті учительська семінарія і торговельна школа; у Володаві і Білій Підляській – торговельні школи. Появились в продажу українські газети, підручники, твори українських класиків, залунала українська пісня. У всіх повітових центрах виникли Українські Допомогові Комітети, які опікувалися над хворими, бідними, сиротами, допомагали в організації українського шкільництва.
Це все було тяжким ударом по психології польських шовіністів,які мріяли про повну польську асиміляцію українців. Водночас вони боялися українського духу, а також можливості знову приєднатися Холмщині і Підляшшю до України. Під час німецької окупації польський уряд в екзилі (Лондон) організував підпільну Армію Крайову (АК), яку пізніше він використовував для нищення українців.

Проти мирних і беззахисних українців Холмщини і Підляшшя був розгорнений нечуваний за масовістю і жорстокістю виконання терор, який почався з лютого 1941 р. і масового характеру набрав з 1942-1944 рр.

На першому етапі (1942-1943 рр.) поляки знищували інтелігенцію та осіб, які були найактивнішими діячами. Складений 22 січня 1944 року Холмським Допомоговим Комітетом далеко неповний список вбитих українських активістів в різних селах і містах нараховував понад 500 чоловік. Це був вибірковий список жертв, до якого були включені найбільш відомі українці, яких пропонувалося згадувати в церквах на Божій службі і панахидах. В списках відсутні були члени їх родин, які також гинули при нападах бандитів на оселі, при грабунках та пожежах їх господарств.

У списках були 2 керівники Українського Допомогового Комітету, бувший сенатор Іван Пастернак, понад 20 священиків і дяків, більше 20 народних вчителів, понад 30 війтів, їх заступників та волосних урядовців, декілька десятків солтисів, біля 200 українських працівників культурно-освітніх та кооперативних установ і ремісників, ряд визначніших громадян з різних сіл. Найбільш свідомих українців продовжували вбивати далі в наступному та пізніших роках. Часто це було не просте вбивство, а мученицька смерть.

Постановою Священного Собору Єпископів Польської Автокефальної Православної Церкви від 20 березня 2003 р. 

7 священнослужителів Холмщини і Підляшшя, які по-звірячому були закатовані поляками в 40-х роках XX ст., причислені до лику Святих Мучеників Холмщини і Підляшшя. Урочиста канонізація відбулася 8 червня 2003 року в Холмі за багатолюдної участі холмщаків з Польщі та України, духовенства всієї Польщі та делегації братніх Помісних церков інших країн.

Наводимо їх імена і прізвища.
Отець протопросвітер Василь Мартиш
(Тератин, 4 травня 1945 р.);
Отець протоієрей Павло Швайка і його дружина Іоанна
(Грабовець, 28 серпня 1943 р.);
Отець Микола Гольц (Новосілки, 2 квітня 1944 р.);
Отець Лев Коробчук (Ласків, 10 березня 1944р.);
Отець Петро Огризко (Чортівець, 10 квітня 1944 р.);
Отець Сергій Захарчук (Наброж, 6 травня 1943 р.);
Монах Ігнатій ( монастир у Яблочині, 9-10 серпня 1942 р.).

Грабунки, жорстокі вбивства і підпали осель українців відбувалися у всіх селах. Люди боялися ночувати в хатах, закопували одяг та зерно, споруджували криївки. З хуторів люди їздили ночувати в сусідні села.

З 1943 р. почався другий етап, найстрашніший, знищення українців. У 1943-1944 рр. проводилося вже знищення цілих сіл і тотальне вбивство їх жителів, в т. ч. дітей, жінок і літніх людей. Перша така спроба була започаткована у травні 1943 р. в 4-х селах: Моложів (5 травня), Тугані і Мірче (26 травня ) і Стрільці (31 травня ).

У своїх спогадах жителі згадують як палали у вогні рідні села, живцем горіла худоба і розпачливо плакали і стогнали люди, яких катували і вбивали. Відмічають особливу жорстокість поляків до православних. Жителька с. Тугані Ніна Мішанчук описує як вбивали її дідуся. Йому спочатку прострелили ноги, щоб не міг втікати, потім відрізали вуха, язик і на кінець застрелили. Серед тих бандитів її мама впізнала брата своєї шкільної подруги-польки.

Продовжували палити цілі села і вбивати людей восени 1943 та на початку 1944 року. Повністю були спалені села: Молодятичі, Малків, Погоріле, а їх жителі закатовані, постріляні або живцем спалені.

Найстрашніших форм набрали ці акції у Шевченківські дні 1944 року, коли від 9 до 22 березня, впродовж двох тижнів, було повністю спалено 35 сіл і замордовано тисячі безвинних, безборонних і беззахисних мирних українців. Велось загальне їх винищення під гаслом «Од Вєпша до Буґа – чарна смуґа».
У знищенні сіл брали участь тисячі добре озброєних польських бойовиків з Армії Крайової (АК) та Батальйонів Хлопських (БХ), в число яких входили поляки з тих самих, навколишніх та більш віддалених сіл. Хронологія і розмах акцій засвідчують, що вони ретельно планувалися та були добре організовані.

Березень 1944 року був справжнім пеклом на Холмщині. 9-10 березня здійснений одночасний напад на села: Сагринь, Турковичі, Ласків, Шиховичі, М'ягке, Маличі, Риплин, Теребінь, Стрижівець. 11 березня вбивали людей і горіли села: Андріївка та Модринець, а 14 березня – с. Модринь.
Як описує один з нападників ( Є. Маркевич «Партизанський край», Люблін, 1985 р. ):
«... Для нападу на Сагринь і Турковичі 7 березня 1944 р. в лісі с. Липовець наступила концентрація Армії Крайової в кількості 2 тис. чоловік. В ніч на 9 березня група в кількості 1200 чоловік підійшла до Сагриня і вдосвіта почала наступ».

Бандити оточили Сагринь і обстріляли запальними кулями. Люди втікали з палаючого села і попадали під бандитські кулі, що летіли на них з усіх сторін. Частина людей заховалась в мурованій церкві, але бандити підірвали двері церкви, людей повбивали, а церкву спалили. 35 людей, переважно жінок з дітьми, заховались в мурованому приміщені поліції, де вони були катовані і вбиті, а будинок спалено. Коли село згоріло бандити ще на протязі доби шукали людей по полях і криївках та вбивали їх.
Тільки в одному Сагрині 9-10 березня, за неповні 2 дні, було вбито, зарізано, спалено живцем понад 800 жителів лише цього села, а разом з людьми, що приїжджали сюди цілими сім'ями на ночівлю з сусідніх сіл і присілків, в Сагрині загинуло ще на декілька сотень більше. Ці люди вважали Сагринь безпечнішим для себе, бо тут був поліцейський постерунок. В Ласкові тоді вбили майже 270, в Шиховичах – до 250, а в Модрині вбито біля 190 чоловік.

Для порівняння нагадаємо відоме своєю трагедією не раз згадуване в історії жахів чеське село Лідіце, де загинуло 180 осіб, з них – 1 дитина. Про Лідіце, Хатинь, Олавур – села спалені карателями, – знає весь світ. А хто знає про спалені польськими бандитами села на холмщині?

19 березня повністю спалили 10 сіл: Масловичі, Міняни, Козодави, Тихобіж, Сліпче, Космів, Модринець, Жабче, Ощів і Хорощиці.
21 березня горіли Бересть (загинуло близько 330 українців), Верешин (загинуло близько 110 осіб) і Витків, а 22 березня горіло ще 8 сіл: Смолигів, Старе Село, Ліски, Костяшин, Василів Великий, Губенок, Річиця і Тучапи.
Продовжували палити українські села і далі в квітні, травні, червні... Гинули люди, горіла худоба і майно. Тільки від 2 до 8 квітня були спалені 9 сіл: Новосілки (вбито до 150 осіб), Крилів (загинуло біля 180 осіб), Потуржин, Василів Малий, Радостів, Жуличі, Вишнів, Колдубиська, Телятин.

Напередодні Зелених Свят, 11 червня 1944 року був здійснений напад на 9 сіл: Стенятин, Ратичів, Жерники, Посадів, Шлятин, Гопкіс, Зимно, Поледів і Пиняни. Людей мордували з особливою жорстокістю. Як свідчить житель уже спаленого села Телятина Петро Мельничук, який тимчасово мешкав в м. Белзі: «У червні 1944 р. з с. Стенятина завезли на цвинтар м. Белза 29 замордованих, понівечених і почленованих тіл людей (діти, чоловіки похилого віку, жінки). Ці люди були захоронені в братській могилі, а імена їх викарбувані на встановленому на могилі пам'ятнику.»

Вбивали селян під час польових робіт та збирання вирощеного врожаю до самого їх виселення. Вже після війни серед білого дня у неділю, 6 червня 1945 року був здійснений напад бандитів, одягнених у польську військову форму, на село Верховини Красноставського повіту, яке знаходиться на віддалі 12 км від м. Холма, де без жодного пострілу закатовано, зарізано ножами, заколото багнетами 194 українці. Особливо жорстоко бандити мучили молодь села.
На Холмщині і Підляшші в 40-х роках XX ст. жертвами польського терору впали десятки тисяч українців і було спалено сотні сіл і присілків. Рятуючись від загибелі, українці змушені були в 1944 – 1946 роках покинути Холмщину і Підляшшя згідно з «Договором про переселення...» між Польським Комітетом Національного Визволення та урядом УРСР від 9 вересня 1944 року. Тисячі українців, яким вдалося залишитися, 60 років тому, в 1947 році, були брутально виселені в результаті військової операції-акції «Вісла». При цьому, з метою їх асиміляції, вони були розпорошені невеликими кількостями по всій Західній і Північній Польщі. Акція «Вісла» була завершальним етапом етнічної чистки українців.

Минають роки з часу, коли, в результаті страшних знущань, грабунків, пожеж, вбивств і вигнання невинного мирного українського населення з рідних Земель, на яких тисячоліттями проживали його предки, Холмщина залишилася без етнічних українців.

Автор: Олексій Літковець, 1931 р. н. в с. Турковичі Грубешівського повіту
Вісник Любачівщини №15, Львів – 2007. – 96 стор.

http://www.vox-populi.com.ua/

10 - 11 березня 1944р. підрозділи Армії Крайової разом із польськими партизанами знищили Українське! село Сагринь на Холмщині.

На фото одна з хат у Сагрині у полум'ї. Світлина зроблена військовими Армії Крайової та зберігається у музеї міста Томашів-Любельський та архіві польського Інституту національної пам'яті.
За різними даними, під час подій 10-11 березня загинули від 800 до 1240 жителів села. Нападниками були підрозділи Армії Крайової під командуванням Зенона Яхимека разом з Батальйонами хлопськими – польськими партизанськими силами переважно з місцевих селян, які очолював Станіслав Басай. Вони атакували українські села Андріївка, Березів, Бересть, Верешин, Ласків, Маличі, Малків, Модринь, М’ягке, Ріплин, Сагринь, Стрижівець, Теребінець, Теребінь, Турковичі, Шиховичі, повністю або частково спаливши їх. Польський наступ не обмежився цими днями й тривав кілька наступних тижнів.
Бійці Армії Крайової під час акції зі знищення села Сагринь.

Більшість загиблих у Сагрині були жінками й дітьми. Велика кількість жертв зумовлена тим, що кожного вечора тут збиралося багато людей із сусідніх сіл, щоб заночувати під захистом української поліції та місцевої самооборони, які дислокувалися у Сагрині. Нападники використовували запальні кулі, які потрапляли у висохлі солом’яні стріхи й за декілька хвилин перетворили село у вогненне море. Було знищено церкву, парафіяльні будинки, понад 260 хат, молитовний будинок громади євангельських християн, сотні господарських будівель.
Бійці Армії Крайової під час акції зі знищення села Сагринь.

Жахіття того дня зафіксовані Українським допомоговим комітетом у протоколах свідчень очевидців, яким пощастило вижити. Ділимося спогадами двох свідків з протоколів від 26 квітня 1944 року.

З. Малимон:

“Дня 9.ІІІ.1944 р., ціла моя родина і я всю ніч не спали. Побачила я, як польська банда нападала на Сагринь і стріляла із запальних куль. Мама моя Ольга, сестра Ліда, тітка Марія Л. і я втікли на станицю. По дорозі на станицю мене ранили в обидві ноги. Мама взяла мене на руки і занесла мене на станицю. На станиці було багато людей. За якийсь час прийшли бандити і почали бити в двері, і кричати, де є поліція. Поліції на станиці не було. Бандити забрали з хлівів станиць свині і від’їхали. Друга група бандитів підійшла під станицю і кричала, щоб відкрити їм двері. Лякали, що будуть підкладати міни під станицю. Люди почали втікати нагору. Тоді бандити почали стріляти по горі. Вирубали двері на долині і вдерлись нагору. Побили всіх мужчин. Вбиваючи, проклинали. Забрали все згори, а жінок з дітьми зігнали на діл, а нагорі запалили. […] Вбили також мою маму Ольгу і сестру Ліду. Коли мама впала, за нею впала моя тітка. Бандити думали, що вбили також тітку, але тітку навіть не ранили. Після того прийшли до мене, один з них стрілив в мене. Ранено мене в голову і я впала. Бандита стріляв ще раз в мене і попав в руку. Я лежала, не ворушилася зовсім. Бандити думали, що я вбита, й відійшли. Сестра моя Ліда була тільки ранена в руку, встала і хотіла втікати. На цей раз надійшов бандита і стрілив її в голову. Сестра моя впала і померла (ред.)....”

О. Шидловська:

“Банда мала місцевих провідників. Ця партія бандитів в числі 7-ох мала за провідників 2-ох малих хлопців, поляків, одному 14, а другому 12 літ. Я чула, як банда обіцяла тим хлопцям добру зарплату, тільки що показували їм сховища. Обидва хлопці поляки виховувалися в Яцюка, господаря – Українця. […] Ці хлопці показали ще сховище Стельмащука, з якого бандити витягнули 9 осіб і вбили. В сховищі були ще люди, але якось не подушилися. Малі Білики водили бандитів по цілому селі і показували сховища…”

Детальніше про ті події можна дізнатися за посиланням: http://bit.ly/2wMqCOV

Джерело.https://uinp.gov.ua/istorychnyy-kalendar/berezen/

10 березня 1943 р. загинув Сергій Качинський (псевдо: «Остап», «Щупак») бій відбувся з німцями в селі Оржів на Рівненщині.

10 березня 1943 р. в бою з німцями в селі Оржів на Рівненщині загинув Сергій Качинський (псевдо: «Остап», «Щупак»), організатор перших відділів УПА на Поліссі .
Народився в 1912-му (за іншими даними – в 1917-му) в селі Піддубці на Волині. Член ОУН із 1931-го. Служив у польській армії. З 1939-го – у підпіллі. Член Штабу навчального полку ОУН(б) імені Холодного Яру (1941). Окружний провідник ОУН (1941), військовий референт Рівненського обласного проводу ОУН (1941-1943). Очолював першу школу старшин в Рівному.
У жовтні 1942-го організував перші збройні загони на Волині. Як зазначає Іван Патриляк, Сергій Качинський «у своїй роботі спирався на військові референтури територіальних округ організації, діяльність яких координував військовий референт на Волині та Поліссі Василь Івахів (Сом). На початку лютого 1943-го тут було створено Крайовий військовий штаб (КВШ), який із весни розгорнув поступове будівництво майбутньої УПА на засадах, що дуже нагадували структуру регулярної армії» .
Пізно ввечері 10 березня 1943 року сотня УПА Сергія Качинського – «Остапа» провела успішний наступ на укріплені позиції німців в Оржеві на Рівненщині, де розташовувалися німецькі військові склади. Знищено й поранено 60 німців, здобуто значну кількість зброї й амуніції. «Остап» безпосередньо керував нападом і йшов в атаку попереду своїх бійців. Загинув від німецької кулі разом зі ще трьома своїми бійцями.
Посмертно нагороджений Золотим хрестом бойової заслуги 1-го класу.

Фото: volynpost.com
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

Цей день в історії УПА 10 березня.

Повстанці Гуцульщини зі священниками.

1944 рік
У бою з загоном прикордонних військ на Витковицьких хуторах повстанці знищили 1 військового, шістьох узято в полон.

У селі Ферлеїв на Станіславщині сотня «Сіроманці» УПА-Захід атакувала німецький загін, що проводив облаву. Німці розбіглися, знищено вантажний автомобіль, населенню повернуто реквізовану худобу.

1945 рік
У сутичці з загоном НКВД біля села Глинне на Дрогобиччині загинули двоє підпільників, захоплений у полон важко поранений командир боївки УПА Євген Пецюх – «Ліщина».

Біля села Боратин на Львівщині повстанці влаштували засідку на радянських активістів. Знищені уповноважений райвідділу НКВД, начальник і три бійці винищувального батальйону. Захоплено 5 одиниць зброї.

Під час зіткнення з опергрупою НКВД у лісовому масиві в Підбузькому районі на Дрогобиччині загинули обласний провідник «Курт», командир сотні УПА-Захід Михайло Фрижер – «Нечай» і зв’язковий.

У селі Стара Гута на Рівненщині повстанці викрали з лікарні поранену підпільницю і знищили бійця винищувального батальйону.

1946 рік
Сотня «Імені Колодзінського» УПА-Захід відбила напад загону НКВД біля села Лісова Слобідка на Станіславщині. Знищено 3 військових.

Внаслідок засідки загону НКВД біля села Кульчиці на Дрогобиччині загинули дві санітарки ОУН, зокрема Ярослава Білинська – «Марійка».

Ярослава Білинська – «Марійка» (1924-1946) – народилася в селі Гординя на Львівщині. У Самборі закінчила українську гімназію і навчалася в учительській семінарії. Член ОУН з 1942-го. Пройшла медичну і бойову підготовку. Повітовий провідник жіночої сітки ОУН у Самбірському районі. З 1945-го працювала в підпільному шпиталі.

У сутичках із загонами НКВД у селах Зашковичі та Ястшем на Львівщині загинули референт надрайонної боївки СБ Федір Вишинський – «Нечай» і ще один підпільник.

Під час облави загону НКВД у селі Дички на Львівщині загинула Ганна Липова – «Тамара». Її захопили в полон, але під час допиту встигла схопити необачно залишену ворогами гранату. Разом із нею загинув слідчий, кілька військових отримали поранення.

Ганна Липова – «Тамара» (1918-1946) – народилася в селі Нові Стрілища на Львівщині. Активний член «Просвіти» та «Союзу українок», організовувала дитячі садки. З початком більшовицької окупації краю вступила в ОУН. Керівник відділення Червоного Хреста в Рогатинському районі (1944-1946).

Посмертно відзначена Бронзовим хрестом заслуги, а в 1950-му – Срібним хрестом заслуги. Одна із чотирьох жінок, нагороджених двома орденами УПА. В рідному селі на її честь встановлено пам’ятник (1996).

Із подання на відзначення (1950): «Відзначалася надзвичайною працьовитістю та відданістю для справи визволення українського народу. В час посиленого натиску большевиків на український визвольно-революційний рух св.п. Тамара являлася фактичним керівником районового проводу ОУН. Крім того, св.п. Тамара відзначалася боєвістю та надзвичайною відвагою. Брала участь у кількох наступальних операціях відділів УПА як стрілець».

1947 рік
У селі Рудники на Дрогобиччині підпільники знищили військового полку внутрішніх військ.

Пошукова група МВД захопила криївку в селі Острів на Тернопільщині. Вчинивши збройний опір, один повстанець застрелився, інший підірвався гранатою.

У селах Басівка і Годовиця на Львівщині повстанці атакували дільниці винищувальних батальйонів. Знищений секретар комсомольської організації, захоплено 26 гвинтівок.

1949 рік
У сутичці з загоном МВД на горі Дровнич на Станіславщині загинули троє повстанців.
Пошукова група МВД захопила криївку біля села Нагірянка на Тернопільщині. Загинуло подружжя підпільників.

1951 рік
Під час зіткнення з загоном МВД у селі Новошин на Дрогобиччині загинув охоронець надрайонного проводу ОУН.

© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
www.memory.gov.ua 
Фото https://www.pravda.com.ua

10 березня 1913 р. народилася Володимира Бандера (по чоловікові Давидюк), село Старий Угринів на Івано-Франківщині.

Фото із заслання. Володимира Бандера третя праворуч. Фото: radiosvoboda.mobi.
Родина Бандер у Волі Задеревацькій. Зліва направо сидять: Андрій Бандера, Дарія Пищинська, Розалія Бандера (бабуся по батьку). Стоять: Марта-Марія, Федір Давидюк, Володимира, Богдан, Степан, Оксана Бандери. 1933. Фото: wikipedia.org.

1913, 10 березня – у селі Старий Угринів на Івано-Франківщині народилася Володимира Бандера (по чоловікові Давидюк), громадська діячка, яка за свої преконання та приналежність до родини Бандер відсиділа у радянських концтаборах 10 років.
Табірні посестри: зліва Ярослава Луцак-Князевич, в центрі Володимира Бандера. Фото: kolomyya.org.

Після того як померла мати, Володимирою Бандерою, якій було вісім років, опікувалася тітка Катерина Антонович. Дівчинка ходила до Ягільницької школи, а згодом вступила до Стрийської гімназії. 1932-го, після завершення навчання вона повернулася до рідного села. Через рік разом з батьком переїхала до села Воля Задеревацька і вийшла заміж за священика Федора (Теодора) Давидюка. Протягом десяти років подружжя брало участь у роботі «Просвіти», підтримувало зв’язки з ОУН та УПА. 1946-го подружжя Давидюків заарештували НКВДисти. Військовий трибунал МВД засудив їх на 10 років таборів та 5 років позбавлення прав. Їхніх шістьох дітей радянська влада відправила до дитбудинків. Через три роки після цього Федір Давидюк помер. Володимира Бандера-Давидюк відбувала покарання спочатку в Красноярському краї, згодом – у Казахстані в таборі Карабас на розробці кам’яного кар’єру, пізніше – на цементному заводі, через деякий час – у Спаському таборі смерті.

«Серед таборових посестер я побачили невеличкого зросту худу та знеможену жінку, – згадувала Ярослава Луцак-Князевич, яка була медсестрою в УПА і відбувала каторжні роботи разом з Володимирою. – Вона була напрочуд спокійною, але найбільше вразили очі, які навіть у таборі, серед бруду, криків та матюків охоронців ясніли добротою. У ту мить чомусь одразу пригадалося рідне село, батьки». Про те, що це сестра Степана Бандери, дівчина дізналася згодом. Володимира просила її не розповідати про це. Бо разом із політв’язнями знаходилися злочинці («блатні»), які могли «політичних» забити до сметрі. Дівчата підтримували одна одну, усім ділилися, навіть ділили навпіл 300 грамів хліба та миску баланди.

1953-го жінку етапували до Москви, де протягом шести місяців допитували у Лефортовській в’язниці. Сюди привезли старших сестер Марту та Оксану Бандер і від них вимагали засудження брата Степана Бандери. Жодна з сестер на це не погодилася. «Я своїм дiтям дав належне виховання, прищеплюючи їм любов до України.– незадовго до розстрілу у 1941-му відповідав на запитання слідчих та суддiв про своїх дiтей отець Андрiй Бандера – Свiтогляд моїх синiв i доньок однаковий».
1956-го Володимира повернулася в Україну і жила у доньки Мирослави на Івано-Франківщині. Сестра Марта померла у Сибіру. Інша сестра Оксана Бандера доглядала її могилу сім років. 1989-го Оксана повернулася на батьківщину і поселилася разом з Володимирою у Стрию. 1989-го останки Марти Бандери перевезли і перепоховали на цвинтарі у Старому Угринові. На старому цвинтарі є ще спільна могила бабці та дідуся Бандер. Тут викарбовано також ім’я отця Андрія. Де покояться останки трьох закатованих братів – невідомо. Оксана Бандера померла 2008-го.

© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

10 березня 1947р. захоплення пошуковою групою МВС криївки УПА-Захід в селі Острів Микулинецького району.

Околиці села Острів
******
Підірвався гранатою Віктор Кіндрат - «Вихор», застрелився Осип Возняк - «Чайка».

Джерело.https://teren.in.ua/2020/03/10/10-bereznya-v-istoriyi-ternopilshhyny-3/

вівторок, 9 березня 2021 р.

"Катерина".....

В 1842 році було створено найвідоміший твір українського живопису – портрет «Катерина», написаний за мотивом однойменної поеми. Окрім трагічного образу жінки, Шевченко змальовує і долю поневоленого народу. Композиція насичена символами – вершник у військовій формі - московит означає самодержавство монархії, яка віками пригнічувала Український народ, закодований в образі босоногої дівчини з покірно похиленою головою. При цьому в правому нижньому кутку зображено селянина, в образі якого дослідники вбачають уособлення волелюбного духу народу.

9 березня 1950р. у с. Боляновичі відбувся бій УПА з московитами. У бою загинули:

Хата в Боляновичах, 1916
*****
"Ірлан" Крукеницький райпровідник, Михайло Наконечний "Шелест" командир райбоївки, Петро Ванюк "Бук" воїн, дільничний інспектор відрубав голову батьку підпільника Ванюка - господарю хати - криївки.

Джерело. Літопис УПА. Календар за 2020р. Та ФБ