Загальна кількість переглядів!

неділя, 9 серпня 2020 р.

Цей день в історії УПА - 9 серпня.

УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.
Листівка Підпільної Пошти України 1969-го року.

1944 рік
У лісі біля села Майдан здійснив аварійну посадку радянський літак. Повстанці знищили екіпаж (3 особи) і спалили літак.

1945 рік
У бою з москалями у селах Волиця-Барилова, Гаї-Смоленські та Желдець на Львівщині загинули 6 повстанців, у тому числі зв’язкова Ксенія Гіблер.

У райцентрі Борислав на Дрогобиччині підпільники знищили голову обласної профспілки нафтовиків.

Двоє воїнів сотні «Скиби» УПА-Захід загинули у бою з москалями у селі Антонівка на Львівщині.

1946 рік
Пошукова група МВД захопила криївку біля хутора Лози на Станіславщині. У перестрілці загинув повстанець, що перебував усередині.

1947 рік
У сутичці з загоном МВД у селі Мита на Дрогобиччині загинув зв’язковий сотні «Імені Хмельницького» УПА-Захід «Лис».

Біля села Кадобна на Станіславщині повстанці знищили військового МВД, ще двох поранено.

Під час бою з москалями у селі Ятвяги на Дрогобиччині загинули двоє повстанців.

1948 рік
У лісі біля села Хащів на Дрогобиччині повстанці знищили 5 військових МВД.

Пошукова група МВД захопила криївку у Новоселицькому районі Чернівеччини. У перестрілці, що тривала майже дві години, загинув один повстанець, ще двоє змогли проорватися.

У селі Мшана на Львівщині підпільники знищили радянського активіста, ще одного захопили в полон.

1949 рік
У бою з москалями біля села Гребенів на Дрогобиччині загинули станичний ОУН Ярослав Ільницький – «Цвіркун» і ще один повстанець.

У селі Лукавець на Львівщині повстанці у перестрілці з опергрупою МВД, що намагалася їх оточити, знищили військового. Двоє повстанців загинули, третій зміг прорватися.

1950 рік
Двоє повстанці загинули під час бою з москалями у селі Лопушна на Дрогобиччині.

Підготував Сергій Горобець,
Український інститут національної пам`яті.

9 серпня 1848р. скасування кріпацтва на Буковині.

Буковина однією з останніх карпатських земель позбулася кріпацтва. Це стало наслідком революційних процесів, які охопили Галичину. Ще в березні 1848 р. у Закарпатті проголосили закон угорського сейму про ліквідацію кріпацтва і феодальних повинностей селян, однак поміщики почали його саботувати. У цей же час у Львові виникла Головна Руська рада – перша політична організація, що захищала демократичний розвиток Галичини. У квітні 1848 р. у Галичині було оголошено патент імператора про скасування панщини.

Утім, звільнення це було умовним. Суть реформи полягала в тому, що держава викуповувала землі, а селяни, починаючи з 1858 року мали протягом сорока років компенсувати поміщикам 20-кратну вартість всіх річних повинностей, підлягали прямому і непрямому оподаткуванню, а також повинні були утримувати школи, шляхи тощо. 

Водночас громадські угіддя, ліси, пасовиська залишилися у власності поміщиків, тож селяни мали платити за заготівлю дров, будівельні матеріали, випас худоби.

Після цієї аграрної реформи 42% селянських господарств стали економічно не рентабельними і не мали можливості прогодувати своїх власників. Це було однією із головних причин масової еміграції українців до США, Бразилії, Канади та інших країн.

Нагадаємо, що в московитів кріпацтво було скасоване лише у 1861 році.

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

9 серпня 1852р. у Глухові народилася Варвара Ханенко, видатна Українка, засновниця Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків.

                 Богдан та Варвара Ханенки

Варвара була старшою донькою у великій і діяльній сім’ї найзаможнішого українського підприємця й видатного філантропа Ніколи Терещенка. Дід Варвари Артемій Терещенко заповів синам віддавати на доброчинність і церкву 80% прибутків. Лише в Києві на рахунку Терещенків була левова частка закладів соціальної та культурної сфери: лікарні, притулки, університети, гімназії, музеї, храми….

Зі своїм майбутнім чоловіком, юристом Богданом Ханенком Варвара познайомилася в Санкт-Петербурзі. Ханенко походив із давнього українського роду, серед представників якого – гетьман Правобережної України Михайло Ханенко. Обоє були тонкими цінителями справжнього мистецтва. Богдан Ханенко особисто був знайомий з художниками Шишкіним, Айвазовським, Куїнджі, мандрівником Семеновим-Тянь-Шаньським. У свою весільну подорож по Італії Ханенки придбали перші раритети, які поклали початок унікальній колекції предметів мистецтва, із якої пізніше народилося п’ять музеїв. За 50 років Ханенки зібрали 1200 художніх творів, а також багату бібліотеку з мистецтвознавства.

Водночас подружжя підтримало традицію меценатства — вони утримували лікарні для бідних, пологові будинки, заснували торгові школи (чоловічу і першу в Росії жіночу), опікувалися археологічними розкопками та «Фондом дамського комітету» тощо. У маєтку Ханенків в селі Оленівка на Київщині Варвара заснувала ткацьку школу, де працював відомий художник Василь Кричевський. Народні орнаменти з Оленівки розходилися по всій Європі, а на виставці в Петрограді 1913 р. отримали золоту медаль.

Свою колекцію зарубіжного мистецтва Богдан Ханенко заповів Києву. З однією умовою – музей має носити їхнє ім’я, а Варвара Ханенко має залишитися довічним розпорядником колекції та будинку. «Мати картину Тиціана чи грецький мармур V ст. і не показувати ці речі — це те ж саме, що привласнити собі одному неопубліковані твори Пушкіна, Гете чи Шекспіра. Творіння геніїв за своєю суттю не повинні належати тим, хто ними володіє», - вважав Ханенко.

Варвара Ханенко звернулася в 1918 р. до Української Академії наук з проханням прийняти подарунок на умовах її чоловіка. За більшовиків зібрання було спочатку названо «Другим державним музеєм», потім йому було повернуто ім’я засновників, але згодом це рішення скасували «за відсутності за Ханенками революційних заслуг, так чи інак пов’язаних зі служінням пролетарській культурі».

Варвара Ханенко цього не застала — вона померла в травні 1922 року і була похована на території Видубицького монастиря біля свого чоловіка. Останні роки вона доживала у своєї служниці — бідна, хвора, всіма забута. Довгий час на могилі Ханенків стояв лише дубовий хрест із написом: «Ханенкам від Дуні».

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

9 серпня 1886р.народився Олександр Тисовський, основоположник і організатор «Пласту».

Народився у селі Бикові на Львівщині  – також був вченим та педагогом.
Навчався у Львівському університеті, у 1909 р. отримав ступінь доктора філософії.
Багато років викладав природознавство в Академічній гімназії Львова. Розробив унікальну виховну систему «Пласт», подібну до скаутського руху, з основним принципом: через працю над собою до розвитку та гартування свого характеру. Пласт поєднував християнську мораль та фізичне виховання молоді з українським колоритом. При цьому виступав проти надмірної воєнізації і політизації Пласту.

Днем народження Пласту вважається 12 квітня 1912-го. Назва походить від спеціальних піхотних відділів українського козацтва ХVІ-ХVІІ століть, які відігравали роль розвідувальної служби. Свої ідеї тисовський виклав у книгах «Пласт» (1913 р.) та «Життя в Пласті» (1921 р.). Він же уклав Пластовий закон, написав текст і музику до Пластового Обіту.

«Високий, стрункий, пропорційно збудований, держиться завжди дуже просто, так що виглядає вищий, як є, – описував ідеолога Пласту Северин Левицький. – Звичайно був убраний у темний одяг, що виказував скромність, але й рівночасно велику чистоту, дбайливість… Загально здавалося, що він штучно холодний, але я згодом пізнав, що ця поверхова холодність є випливом наскрізь опанованого характеру, хоч поза цієї холодністю криється також глибока віра фанатика-науковця в правильність обраного шляху».

Під час Першої світової війни всі члени пластового гуртка Тисовського вступили до Легіону Українських січових стрільців. Пізніше очолював Верховну пластову раду. Після заборони організації польською владою 1930-го, активно співпрацював із нелегальними пластовими структурами.

У 1944 р., з наближенням до Львова радянських військ, емігрував до Австрії.
Помер 29 березня 1968 р. у Відні. 

Перепохований на Личаківському цвинтарі у Львові в 2002 р.

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

9 серпня 1893р. народилася зірка німого кіно Віра Холодна. м. Полтава (за іншими даними 5 серпня).

Батько Віри, Василь Левченко належав до козацько-старшинського роду, який брав початок від ХVІІ століття. Закінчив словесне відділення університету у московії, вчителював у гімназії; мати закінчила Маріїнський інститут шляхетних панянок.
Коли Вірі було два роки, батьки переїхали до московії – там помер Вірин дід по матері, і бабуся, щоб не лишатися самою, покликала до себе доньку. Віра мріяла стати балериною і навіть вступила в балетне училище Великого театру, але через рік мусила його залишити, бо бабуся-аристократка вважала, що це непристойно. 

З 11 років гімназистка Віра відвідувала гурток молодих артистів художнього театру, брала уроки гри на сцені, була у захваті від гри Віри Комісаржевської.
У москві Віра познайомилася з майбутнім чоловіком, юристом та журналістом Володимиром Холодним. Родина Холодних на той час була дуже відома в українських колах: один з братів Володимира, Олексій, був музичним критиком, інший, Микола - ботаніком, фізіологом та мікробіологом, чиє ім`я нині носить інститут ботаніки АН України. Ще один брат, Григорій, теж був ученим, секретарем Українського видавничого товариства у Москві. Згодом переїхав до Києва, викладав у старших класах Другої української гімназії ім. Кирило-Мефодіївського братства, був головою «Просвіти» у Чернігові, працював в інституті Української Наукової Мови, згодом очолював його. У 1929 р. був звинувачений у належності до Спілки Визволення України та засуджений до восьми років позбавлення волі, а після відбуття терміну – розстріляний.

У 1914 р. Володимира Холодного мобілізували на війну. Щоб прогодувати родину, Віра Холодна звернулася до режисера Владислава Гардіна і отримала свою першу роль - няньки-італійки в екранізації Анни Кареніної. Уже за рік вона знімалася у 13 фільмах, а за деякий час публіка почала цілеспрямовано йти у кінотеатри «на Холодну». Закордонні режисери, російські кіноділки пропонували їй великі гонорари, щоб вона погодилася знятися у їхніх проектах.

У квітні 1918 р. Холодна разом із кіностудією Ханжонкова, де регулярно знімалася, переїхала до Одеси. Крім зйомок у кіно, Віра Холодна багато виступає на естраді. Подейкують, що у неї були закохані Мішка Япончик та Олександр Вертинський.

Віра Холодна померла несподівано, в розквіті сил, в лютому 1919 р. За офіційною версією – від вірусу іспанського грипу (8 лютого 1919 р. актриса застудилася, виступала на концерті на користь фонду професійного союзу театральних художників міста Одеси). Хоча пізніше пішли чутки, що Віру Холодну отруїли за наказом Троцького – Одеса в ті часи переживала інтервенцію військ Антанти, і Троцький мав план підкупити начальника штабу французької армії Фрейнберга з тим, щоб той вивів із міста своїх війська. За переказами, Фрейнбергу таки передали солідну суму, і зробила це саме Віра Холодна. За що й поплатилася – Троцькому зайві свідки не були потрібні. За дивним збігом обставин невдовзі одне за одним померли чоловік Віри Холодної та її мама.

Поховали віру Холодну в Одесі, на Першому Християнському кладовищі. Нині її могила втрачена – у 1931 році на місці кладовища з’явився «Парк імені Ілліча». Із більш як 40 картин, у яких знялася Віра Холодна, до нас дійшло 4-5 фільмів і два уривки.

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

9 серпня 1926р. народився Євген Грицяк, в’язень ГУЛАГу, один з організаторів Норильського повстання у 1953-му.

Народився у селі Стецева на Івано-Франківщині.
У період німецької окупації вчився в торговельній школі в Снятині, долучився до Юнацтва ОУН.

У липні 1944 року мобілізований до Червоної армії, воював у 265-й штрафній роті 140-ї стрілецької дивізії на 4-му Українському фронті, дістав тяжке поранення. Був нагороджений медалями «За відвагу» та «За перемогу над Німеччиною».

Однак у 1949 році «органи» дізналися про зв’язки Євгена з ОУН, і його заарештували. Грицяка засудили до смертної кари, яку замінили на 25 років концтаборів ГУЛАГу.
Покарання відбував у Джезказгані (Казахстан), Норильську, Владимирському централі, Іркутську, Мордовії. Всюди активно боровся за права в’язнів і протистояв сваволі табірної адміністрації. У ГУЛАзі познайомився з відомими політв’язнями Михайлом Сорокою, Данилом Шумуком, Юрієм Шухевичем, Володимиром Горбовим та іншими патріотами.

У таборах Євген Грицяк захопився індійською йогою та вченням про ненасильницьку боротьбу сатьяграхою. З його ініціативи керівництво повстанням свідомо дотримувалося тактики ненасильницької боротьби.

Після акцій спротиву в Караганді Грицяка перевели в 4-те відділення Гірського табору (ГорЛАГ) у Норильську. Там він став одним із п’яти керівників Норильського повстання 26 травня – 4 серпня 1953 рр., у якому взяло участь від 16 до 20 тис. в’язнів ГорЛАГу і НорильЛАГу.

1956 р. постановою Комісії Президії Верховної Ради СРСР Грицяка звільнили з ув’язнення. З 1958 р. жив у Караганді (Казахстан) через заборону проживати в Західній Україні, а в січні 1959 року його арештували вдруге, звинувативши у створенні осередку ОУН у Вінниці та в керівництві Норильським повстанням, і відправили добувати попередній вирок у 25 років.

Звільнений у 1964 р., активно займався правозахисною діяльністю, підписав заяву на підтримку «Хартії-77». У США у видавництві «Смолоскип» вийшла його книга «Короткий запис спогадів. Історія Норильського повстання».

Помер Євген Грицяк 14 травня 2017 року. Останні роки проживав у с. Устє Івано-Франківської області. Кавалер орденів «За мужність» ІІІ-го і І-го ступеня, нагороджений медаллю «25 років незалежності України».

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

9 серпня 1991р. у Запоріжжі стартував ІІ Всеукраїнський фестиваль Української пісні та співаної поезії «Червона рута», перший у східній та південній Україні.

В'ячеслав Чорновіл на сцені "Червоної рути"
1991, 9 серпня у Запоріжжі стартував ІІ Всеукраїнський фестиваль української пісні та співаної поезії «Червона рута», перший у східній та південній Україні.

Після вибуху «Червоної рути» у Чернівцях у 1989 році інтерес до цього фестивалю був величезний. Утім, у місті «червоних директорів заводів» до нього поставилися насторожено. На відбіркових концертах, як і на фіналі, який відбувся на стадіоні «Металург», місцевих глядачів було порівняно мало. Зате у ті дні Запоріжжя пережило справжній наплив шанувальників української пісні і культури з усієї України – тим більше, що в ці дні в Капулівці відбувалося традиційне вшанування українського козацтва.

Запорізька «Червона рута» відкрила імена Жанни Боднарук, В’ячеслава Хурсенка, Тараса Житинського, Алли Попової. Його лауреатами стали Юля Юнакова та гурт «Пліч-о-пліч», Левко Бондар і гурт «Бункер Йо», Іннеса Братущик і Орест Хома, а також Андрій Кузьменко, який виступав під сценічним іменем Андрій Кіл.

У фінальному концерті взяли участь і переможці чернівецької «Червоної рути» - Василь Жданкін, Тризубий Стас, Андрій Миколайчук, Андрій Панчишин, «Брати Гадюкіни» та сестричка Віка. Учасників фестивалю вітали відомі політики із так званого національного табору.

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
 www.memory.gov.ua

9 серпня 1925р. народився Левко Баглій воїн України псевдо "Дмитро" "Чабан" "Радист".

фото околиці села Базниківка

Військовик, громадський діяч Левко Баглій псевдо  Дмитро, Чабан, Радист; 9 серпня 1925, с. Базниківка, нині Бережанського р-ну.

У 1944-45 воював в Українській національній армії. Потрапив у полон до англійців, 1948 звільнений, проживав у м. Ноттінгем. Голова відділу Союзу українців у Великій Британії. У лютому 1951 погодився бути розвідником в Україні. Згодом перекинули літаком у Польщу, де він загинув неподалік Любачева у Синявських лісах 22.05.1951 року.

Джерело сайт терен

9 серпня 1932р. священичі свячення отримав о.Зенон Ковалик, новомученик УГКЦ.

9 серпня 1932 – священичі свячення з рук митрополита Андрея Шептицького отримав уродженець с.Івачів Горішній Тернопільського району, майбутній блаженний новомученик УГКЦ о.Зенон Ковалик
Джерело сайт терен
********

Зенон Ковалик народився 18 серпня 1903 р. у бідній селянській родині в селі Івачові Горішньому на Тернопільщині. Перед вступом до монастиря працював вчителем молодших класів у сільській школі і вже тоді був відвертим й ніколи не йшов на компроміс у питаннях віри. Ще в дитинстві Зенон мріяв про священство, а остаточно відчувши поклик до служіння Богові, вступив до Чину Отців Редемптористів, де 28 серпня 1926 року склав свої перші монаші обіти. Після цього настоятелі скерували молодого брата до Бельгії на філософські та богословські студії.
Після повернення Зенона Ковалика в Україну, 9 серпня 1932 року його було рукоположено на священика. 4 вересня 1932 р. він ступив на землю своїх батьків, в рідне село Івачів, щоб відправити свою першу Службу Божу. На пам'ятному образкові написав такі слова: "О Ісусе, прийми мене зі св. Жертвою Твого св. Тіла й Крови. Прийми її за св. Церков, за моє Згромадження та мою Вітчизну". Христос прийняв ці слова, як чисті, коштовні перли. Сам о. Зенон, напевно, й не здогадувався, що ці слова - пророчі, що вони здійсняться дуже скоро - в його мученичій смерті дев'ять років опісля.

Після свячень о. Зенон разом з Владикою Чарнецьким їде працювати на Волинь - задля з'єднання Церкви. Молодий священик був радістю для своїх співбратів. Він мав веселу вдачу, а до того ж гарний голос і добру вимову. Отець Зенон був прекрасним співаком і справді "золотоустим" проповідником, а його апостольська ревність навертала тисячі людей. Отець Зенон був великим почитателем Пречистої Діви Марії, пропагував Її Материнське заступництво, завдяки якому його місії мали неабиякий успіх.

Після кількох років праці на Волині о. Зенон оселився у Станіславові (теперішньому Івано-Франківську). Там він проводив місії як у самому місті, так і в навколишніх селах. Перед самою радянською окупацією в 1939 р. о. Зенон переїхав до Львова, де замешкав у монастирі Редемптористів на вулиці Зибликевича (Івана Франка), виконуючи обов'язки економа монастиря.

Під час першої радянської окупації кожної неділі в якійсь із церков або у Львові, або на передмісті, відважний священик звіщав Слово Боже. Важливою ділянкою праці о. Зенона Ковалика була також сповідальниця, де добрий пастир в ім'я Христа настановляв і лікував душевні недуги доручених йому людей. Люди горнулися до нього, адже о. Зенон давав їм велику духовну підтримку та такий потрібний їм Божий мир.

У ті часи, коли галичан огортав страх, можна було справді подивляти безстрашність о. Зенона. Більшість проповідників працювали таємно, намагалися оминати у проповідях сучасні проблеми і лише закликали до вірності Богові - тоді як о. Ковалик не боявся прямо й відкрито виступати проти всіляких виявів безбожництва, що їх чимраз більше поширювали більшовики. Такі проповіді справляли сильне враження на слухачів, але водночас були дуже небезпечними для проповідника. Коли його застерігали, попереджуючи про небезпеку, о. Зенон мав лише одну відповідь: "Якщо буде така Божа воля, то я радо прийму й смерть, але як проповідник не буду ніколи кривити душею".
Остання велика проповідь о. Зенона відбулася в Тернополі 28 серпня 1940 року на свято Успення Пресвятої Богородиці. Тоді о. Зенона слухало близько десяти тисяч вірних, що зібралися на храмовий празник. Однак вже через декілька місяців радянська влада вирішила знищити цього ревного і щирого проповідника. Вночі з 20 на 21 грудня 1940 року до монастиря прийшли агенти НКВД, щоб заарештувати його за проповіді, які саме в ті дні він виголошував у церкві при монастирі на вул. Зибликевича під час дев'ятниці на честь Непорочного Зачаття. Полишаючи співбратів, о. Зиновій зі сльозами на очах попросив у свого настоятеля о. Де Вохта про останнє благословення й розгрішення і сміливо ступив на шлях мучеництва, який приготував для нього Господь.

Редемптористи намагалися дізнатись про долю свого заарештованого співбрата, але ці старання довго не давали ніяких наслідків. Аж у квітні 1941 року вони дізналися, що о. Зенона утримують у в'язниці на вул. Замарстинівській (так звані "Бригідки"). За час своєї шестимісячної неволі він відбув двадцять вісім тяжких допитів. Три рази його перевозили для допитів до інших місць, а одного разу так побили, що о. Зенон стікав кров'ю і після цього тяжко захворів.

Протягом усього часу свого ув'язнення о. Зенон Ковалик не припиняв апостольської діяльності. В камері розміром 4,20 X 3,50 м. перебували 32 в'язні, без жодного ліжка, крісла чи лавки... Кожного дня о. Зенон відмовляв із в'язнями третину вервички, по неділях - цілу, щодня відправляв літургійні молитви, в місяці травні - Молебен до Пресвятої Богородиці, а на свято Богоявління Господнього потішив співв'язнів літургійним посвяченням води. Крім цього, о. Зенон сповідав в'язнів, проводив з ними духовні науки й катехизацію і в характерному для нього гумористичному дусі розраджував в'язнів різними історіями на релігійну тему. Співв'язні дуже любили о. Ковалика за його веселу, повну апостольського духу вдачу і це не дивно, бо саме цим людям найбільше була потрібна розрада та надія.

В 1941 році, коли німецькі війська почали наступ на Львів, енкаведисти, не маючи змоги забрати в'язнів зі собою і не бажаючи залишати їх на волі, почали їх розстрілювати. Однак о. Зенона їм було замало просто розстріляти: пригадавши йому його проповіді про розп'ятого Христа, енкаведисти на очах співв'язнів розіп'яли отця, прибивши до стіни тюремного коридора.

Коли до Львова ввійшли німецькі війська, вони відчинили всі в'язниці для того, щоб прибрати гори трупів, які вже почали розкладатися. Тоді люди кинулися на пошуки своїх рідних та знайомих. Як розповідають очевидці, найбільшим жахом для них був вигляд розп'ятого священика, в розпорений живіт якого кати засунули мертву недоношену дитину.

Про о. Зенона Ковалика ЧНІ можемо сказати словами стихири на вечірні служби мученика: "Ти, Славний, був знаний як непереможний воїн. Озброєний хресним знаряддям, ти вийшов на боротьбу з ворожою силою і переміг її, Славний, в бою та й прийняв вінок перемоги від єдиного Переможця і Владики, що повсякчасно царює".

З нагоди 2000 Ювілейного Року Церква розпочала беатифікаційний процес о. Зенона Ковалика ЧНІ. 2 березня 2001 року цей процес завершився на єпархіяльному рівні й справу передано до Апостольської Столиці. 6 квітня 2001 р. богословська комісія ствердила достовірність мучеництва о. Ковалика, 23 квітня факт мучеництва підтвердили збори кардиналів, а 24 квітня 2001 року Святійший Отець Іван Павло ІІ підписав декрет про беатифікацію о. Зенона Ковалика як блаженного мученика за Христову Віру. Під час Святої Архиєрейської Літургії 27 червня 2001 року Божого у Львові Святійший Отець Іван Павло ІІ проголосив Зенона Ковалика блаженним.
**********
За інформацією Руслана Піха цитую дослівно
"Не зовсім правдива інформація щодо свячень о. Зенона. 9 числа він отримав дияконські свячення з рук вл Івана Бучко, а священичі свячення через 10 днів - 19 серпня 1932 р., з рук того ж єпископа, а не митр. Шептицького"

субота, 8 серпня 2020 р.

Брати Казвани - Дмитро і Микола загинули у боротьбі за волю України, родом із села Охматків.

Дмитро Казван найстарший із друзів – із 1915 року народження. Навчався в Кременецькій духовній семінарії. Навчання не завершив, бо активно включився в діяльність Організації українських націоналістів. Згодом служив капралом у Війську польському, закінчив школу підхорунжих. Після повернення додому у вересні 1939-го був арештований радянською владою і сидів у Дубенській тюрмі.

Вдалося звільнитися. Працював директором школи у селі Копачівка Рожищенського району. Влітку 1940 року НКВС його знову арештувало. Сидів у Вінницькій тюрмі, звідки зумів втекти у червні 1941 року під час конвоювання на розстріл.

У 1942-1943 роках Дмитро Казван став військовий референтом дубенського окружного Проводу ОУН, був одним із творців Дубенського куреня УПА. Мав псевдо «Черник», «Гриць», «Юхим». У жовтні 1943 р. – травні 1944 р. був Шефом ВШ ВО «Богун» УПА-Північ, від 24 травня 1945 року був сотенним УПА. Загинув 14 березня 1946 року у селі Глибока Долина Дубенського району. Посмертно отримав звання майор УПА і був нагороджений Золотим Хрестом бойової заслуги 2 класу.

Микола Казван народився у 1921 року Мав псевдо «Гірняк» і був командиром сотні УПА в курені Юрка (М.Скорупського). У липні 1943 р. брав участь у нападі на нацистів у місті Берестечко Горохівського району. Був провідником Козинського районного проводу ОУН.

За інформацією з архівно-кримінальної справи Омеляна Суничука, «Гірняка» вбитили у сутичці з німцями в селі Лихачівка Острозького району . За іншими даними, загинув влітку 1944 р. в засідці Демидівського РВ НКГБ на хуторі Курбачів поблизу рідного села Охматків.

8 серпня 1917р. у Києві московити обстріляли ешелон 1-го Українського полку ім. Богдана Хмельницького, який відправлявся на фронт.

1-й Український полк імені Богдана Хмельницького.
Прапор Першого Українського полку імені Богдана Хмельницького.
Похорон загиблих "богданівців"

1917, 8 серпня у Києві на залізничній станції Пост-Волинський російські полки з кулеметів обстріляли ешелон 1-го Українського полку ім. Богдана Хмельницького, який відправлявся на фронт.

Перший український полк імені Богдана Хмельницького був першою українською військовою частиною в російській армії. Він був сформований 1 травня 1917 р. із українців-добровольців, які повернулися з Першої світової війни і готові були зі зброєю в руках захищати столицю і підтриманий Центральною Радою.

Однак, командування російського гарнізону, який стояв у Києві, вороже сприйняли появу національно свідомого українського полку. Особливо в цьому плані «усердствовал» російський есер, командувач Київського військового округу полковник Оберучев. Як згадував про нього Володимир Винниченко: «Коли він говорив про українців, трусилися губи й очі сіріли від ненависти. Це був найшкодливіший, нещирий й несовісний противник українізації війська».

За наполяганням Оберучева було прийнято рішення відправити «богданівців» на фронт. Одним із головних його аргументів було прибуття до Києва «у розпорядження начальника КВО» полку донських козаків. До того ж, в Києві залишався гвардії Подільський кірасирський полк. Тож український військовий підрозділ було вирішено якнайшвидше спровадити зі столиці.

Однак у день відправлення на фронт «богданівців» сталася провокація. Коли ешелон рушив, за свідченнями представника Військового генерального комітету Миколи Левицького, дехто з бійців взявся салютувати пострілами вгору. У відповідь ешелон почали обстрілювати частини, що лишалися в Києві. Пік трагедії припав на станцію Пост-Волинський на околиці Києва, де «богданівців» чекали з кулеметами вояки 1-го Гвардійського кірасирського та 17-го Донського козацького полків, які відкрили масований вогонь. У результаті 16 «богданівців» було вбито, ще 30 поранено. За свідченням очевидців, тих, хто вижив, кірасири та донські козаки арештували з вигуками «Мы вам покажем автономию, хохлацкие морды!», «Мы стреляли хохлов и будем стрелять!», «Мы вам дадим Украину — изменники России!», "Мы скоро заведем порядки старые".

Військове командування відразу ж звинуватило у цій трагедії самих «богданівців». Цю ж хвилю підхопила київська та центральна російська преса. Працювали три комісії з розслідування цього кривавого злочину, однак жодна з них так і не визначила винних.

12 серпня загиблих солдат-«богданівців» урочисто поховали на кладовищі Флорівського жіночого монастиря. Похоронна процесія пройшла по центру міста Хрещатиком та Олександрівською вулицею в супроводі 1-го українського запасного полку та представників ради військових депутатів. Вони несли вінки, українські прапори та плакати («Перші жертви перемоги темних сил», «Смійся враже та не дуже» тощо). Пізніше почався збір коштів на пам’ятник загиблим, але через революційні зміни ця справа до кінця так і не була доведена.
Щоб якнайшвидше залагодити конфлікт, кірасирів та «богданівців» відправили на фронт. Розстріл «богданівців» був засуджений у багатьох офіційних зверненнях, про нього згадували на губернському селянському з’їзді в Катеринославі (26-28 серпня) і губернському українському національному з’їзді в Києві (1-2 вересня).

Довгий час на могилу загиблих «богданівців» помилково вказували, як на місце поховання героїв Крут. Нині там стоїть символічний дубовий хрест.
У 2015 р. на залізничній станції Київ-Волинський відкрито меморіальну дошку на честь козаків і старшин полку ім. Богдана Хмельницького, які загинули від московських куль.

Джерело
https://old.uinp.gov.ua/historyday/

Омелян Суничук - священник УПА з Волині - спогади.

Омелян Суничук під час ув’язнення в ГУЛАГу.
Свідчення голови сільради Затурців Адама Столярчука проти Суничука: уривок з документу
Церква Св. Параскеви у Затурцях, де служив Омелян Суничук.
Панська Долина. Свідчення корінного мешканця села Мартина Грабовського.

Волинянин Омелян Суничук донедавна був відомим лише як член комітету політичних в’язнів під час Кенгірського повстання політичних в’язнів ГУЛАГу, яке відбулося 16 травня – 26 червня 1954 років в Казахстані.
65 років тому політв’язні зуміли зламати хребет тоталітарного насилля в концтаборах.
У часи незалежності був неговірким, адже жив на Полтавщині, де бандерівців згадували в контексті радянської пропаганди як «ворогів народу». Велике інтерв’ю записав московський дослідник Кенгірського повстання Микола Формозов, але дозволу на публікування за життя героя не отримав.
Лише сьогодні, завдяки відкритому доступу в Україні до архівів радянських спецслужб, в архіві СБУ Волині знайшлася кримінальна справа щодо Омеляна Суничука – члена ОУН і УПА, священника, політв’язня ГУЛАГу.

За його біографією можна зняти блокбастер, і можна вивчати історію України у ХХ столітті. Уперше написати біографію Суничука вдалося завдяки архівним документам та уривками неопублікованого інтерв’ю-спогаду.

CЕМІНАРИСТ:
Омелян народився 1923 р. у селі Більче Демидівського району на Рівненщині. Батьки були середнього достатку. Мати Ксенія – селянка, батько Сила – офіцер російської царської армії часів Першої світової. У сім’ї виховували троє дітей – старший Володимир із 1921 року, молодша Ольга народилася у 1930-му.
Омелян закінчив у червні 1941 року місцеву середню школу. У цей час став членом Організації Українських Націоналістів, яка вела боротьбу за здобуття Україною незалежності.

На початку німецької окупації у селі відбулися збори. Селянам дозволили обрати серед своїх членів допомогову поліцію. Хтось запропонував Омеляна, громада підтримала. Хлопець погодився на службу за порадою товаришів із ОУН – потрібно було використати нагоду для прикриття вишколам – навчатися військової справи, щоб справа боротьби за Україну була реальною.
Через 2-3 місяці ці хлопці з поліції, захоплювали нацистську зброю та боєприпаси і переходили в ліси. Створювали перші відділи самооборони, що потім стали основою Української Повстанської Армії.

Омелян у поліції служив лише два тижні. Він мріяв вчитися, тож поїхав у Луцьк. Вступив в учительську семінарію. Проте училище скоро закрили і він перейшов на матуральні курси, які очолював член ОУН Іван Білецький.

Суничук був слухачем гуманітарного відділення. Через місяць у Луцьку відкрилися богословсько-пастирські курси і Омелян перейшов туди. Ці курси заснував єпископ Полікарп Сікорський – тимчасовий адміністратор Православної Автокефальної Церкви на звільнених землях України, призначений митрополитом УАПЦ Діонісієм.

Німці почали вивозити молодь на роботу в Німеччину. Протоієрей Маюжинський довідувався через знайомих про можливі облави й попереджував семінаристів. Не раз їм доводилося втікати під час навчання до річки Стир, а німці нікого не заставали в аудиторіях. Омелян Суничук став свідком як гітлерівці знищували жидів з луцького гетто.

ПОВСТАНЕЦЬ
У жовтні 1942 року Омелян повернувся в рідне Більче, допомагав батькам по господарству. Саме в цей період активно формувалися сотні Української повстанської армії для боротьби з окупантами. Друзями Омеляна були брати Казвани – Дмитро і Микола із сусіднього села Охматків Демидівського району. Вони пішли в УПА.

Восени 1942 р. на пропозицію сотника УПА Миколи Казвана Омелян Суничук пішов в УПА, обравши собі псевдо – «Білий». Влітку 1943 р. пройшов вишкіл у селі Красне Млинівського району на Рівненщині, де став політичним виховником вояків УПА. Керівником цього вишколу був колишній мешканець Красного Олексій Шиманський – політвиховник обласного проводу ОУН.

«Після навчання був політвиховником у сотні «Калини». Діяли проти нацистів на Рівенщині. У 1943-му поляки палили наші села на Грубешівщині та по всій Холмщині. Довелося з ними воювати, бо ревно служили німцям проти українців. «Береза» (Іван Федорович, родом із східних областей) керував у нашій сотні УПА артилерією. Влітку 1943 р. ми під його керівництвом захищали від поляків наші села», – згадував Омелян Суничук.

Село Панська Долина Острожецького району , налічувало понад півсотні хат, з них кілька було українських, решта – польські. Під час німецької окупації тут була база польської самооборони. Як свідчать архівні документи, 21 серпня поляки з села Панська долина за підтримки проаківського партизанського загону під командуванням З. Кульчицького на псевдо «Ольгерд» напали на село Надчичі, де замордували старосту, а наступного дня забрали 6 осіб із села Ледухівка (нині – Новоукраїнка). Захищаючи українське населення повстанці сім разів нападали на Панську долину. Однак, окрім спалення польских хат, людських жертв не було. 

Омелян Суничук наприкінці 1943 р. брав участь в одному з таких походів на Панську Долину.

Згодом із сотнею «Гірняка» Суничук перейшов у Тернопільську область. У бою з нацистами був поранений в ліву ногу. Лікувався в шпиталі УПА у селі Красне Демидівського району . Та невдовзі поблизу з'явився загін радянських партизанів і лишатися було небезпечно, відтак поранених розташували по різних селах. 14 січня 1944 р. Омелян повернувся до батьків у село Більче.

Навесні 1944 року Омелян разом з іншими повстанцями вирушив у похід через кордон у Чехословаччину. Проте через зрадника потрапили у засідку НКВД. Були оточені й виходили з бою по одному – кому як вдавалося. Багато членів УПА загинуло в лісі. Омелян, відступаючи, підірвався на міні, але отримав легке поранення. Вдома у батьків лишатися було небезпечно – радянська влада на всю розгорнула масові репресії проти місцевого населення, яке підтримувало УПА. Взявши довідку про закінчення богословсько-пастирських курсів, Суничук вирушає до Луцька.

СВЯЩЕННИК-БАНДЕРІВЕЦЬ
Разом із товаришем-священником, Омелян, одягнутий в рясу послушника, 25 кілометрів цілу добу добирався в Луцьк. Пішки йшли ночами, вдень було небезпечно. Однак, єпископа не застали. Дали посвідку, з якою треба було звернутися у Богоявленський монастир у Кременці.

Сівши на попутну машину, Суничук добрався у обитель, що була в 1941-1943 рр. резиденцією глави Автономної Православної Церкви в Україні. Лишився при монастирі послушником, через два тижні став дияконом.
Черех два місяці Омеляна висвятили у священники. Таке поспішне посвячення було спрямоване на порятунок людей, наближених до церкви, від мобілізації в радянську армію. Так і Омелян, як служитель церкви, отримав у воєнкоматі відтермінування від військової служби.

Деякий час Омелян із монастиря їздив у Луцьк: купляв парафін, а там давав виробляти свічки для потреб обителі. У Кременці він відновив зв’язки з націоналістичним підпіллям і отримав завдання легалізуватися для продовження боротьби.

У 1944 році Суничук оженився на лучанці Леоніді, молодшій за нього на два роки. Переїхав жити у Луцьк. У 1945 року в їх сім’ї народилася донька.

У Луцьку Омеляна Суничука викликали у СМЕРШ – відділ контррозвідки, що вів боротьбу з націоналістичним підпіллям. Запропонували співпрацювати, працюючи священником у волинських селах збирати інформацію, щоб виявляти бандерівців і тих, хто їм допомагає. Він пообіцяв дати відповідь за два тижні.

За цей час зустрівся з товаришами з ОУН і УПА та розповів їм про цю пропозицію. Друзі порадили погодитися на співпрацю і вести подвійну гру: здавати лише ту інформацію, яка вихідна націоналістам, і таким чином допомагати підпіллю. Суничук так і зробив.
Зустрічі в Луцьку зі СМЕРШ були рідко, а та інформація, яку їм подавав, не шкодила людям – вона стосувалася або загиблих повстанців, або тих, що вже відійшли за кордон.

Із жовтня 1946 року Омелян Суничук був священником у селах Затурці та Семереньки Локачинського району. Будучи священиком, підтримував зв'язки з членами ОУН, допомогав збором коштів і продуктів для УПА.

У документах КГБ, зокрема, є довідка, що на території Затурцівського району в той час діяли члени ОУН «Сагайдачний» – Романюк Володимир Дем'янович , 1923 року народження, родом із села Затурці. Ліквідований у березні 1947 р. Затурцівським РО МГБ. А також діяв «Калина» – Лапушинський Михайло Васильович, 1913 року народження, родом із Галичини, мешканець села Семеренки. Ліквідований 12 березня 1949 року «самими бандитами за підозрою у зв'язках із МГБ».
Омелян Суничук, працюючи в Локачинському районі, проживав у Луцьку. У будинку № 13 на вулиці Коцюбинського жила його дружина Леоніда і донька Лариса, а також рідна сестра Омеляна – Ольга. Старший брат Володимир жив у Ковелі.

У 1949 році Суничука переводять на парафію у село Пірванче Горохівського району . Однак працювати довелося недовго. За кілька тижнів, під час його приїзду до сім’ї в Луцьк, 1 квітня 1949 року Омеляна арештовує УМГБ. Його батьків на Рівненщині також піддали репресіям. Батько помер, а мати лишилася одна. Після арешту Омеляна, до неї з Луцька переїхала донька Ольга.

ПОЛІТВ’ЯЗЕНЬ
У кримінальній справі № 8997, що зберігається сьогодні в архіві СБУ Волинської області, йдеться, що Суничук, будучи священником, мав виразну антирадянську позицію, яку не приховував від своїх прихожан у селах Затурці та Семереньки Локачинського району . Про це свідчать протоколи допитів багатьох селян, які розповідають, що він висловлювався проти колгоспів, любив співати українські патріотичні пісні, пропагував віру в Бога і Україну.

Радянська система вирішила знищити Омеляна Суничука за його політичну позицію. На слідстві в Луцьку його били й жорстоко катували. До звинувачення у справі дошивається все, що могло погіршити його становище. Попри лише двотижневе перебування Омеляна в допоміжній поліції у червні 1941 р., йому інкримінують участь в арештах нацистами «радянсько-колгоспного активу». Найголовнішим же звинуваченням є участь в Українській Повстанській Армії, вказується навіть яку зброю використовував у боях проти ворогів.

Окремою сторінкою звинувачення йде участь у нападі на поляків. Суничуку інкримінують на різних сторінках кримінальної справи убивство від 3 до 10 тисяч поляків села Панська Долина Острожецького району. Це при тому, що у селі налічувалося лише понад 50 хат і там фізично не змогло б проживати навіть пів тисячі поляків! (А згодом, у 1956 році Острожецька районна рада надасть довідку слідчому КГБ за підписом М.Чалого і печаткою, що «Села Панська долина в Острожецькому районі не було і немає»).

Особливо уїдливим є ще одне звинувачення – про дворушництво. Чекістів обурювало, що Суничук не виконав обіцянку співпрацювати з органами радянських спецслужб, давав їм нецінні повідомлення, дезінформував на користь УПА, з якими продовжував спільну боротьбу проти радянської влади, проводив активну антирадянську агітацію, будучи священником у Локачинському районі .
Після оголошення обвинувального висновку, слідчий відділ Волинського МГБ 20 липня 1949 р. постановив засудити Омеляна Суничука на 10 років ув’язнення. Однак із КГБ Києва надійшла вказівка відправити справу Суничука на розгляд Особливої Наради МГБ СРСР з клопотанням про засудження на 25 років ув’язнення.

24 вересня 1949 року це клопотання підтримали. Омеляна Суничука відправили відбувати найвищий термін покарання, який називали «бандерівський стандарт» у табір особливого режиму утримання – «Степлаг» у Казахстані. Невідомою лишилася доля дружини Леоніди, у касаційній скарзі Омелян згадав лише, що донька лишилася сиротою. Подальша доля дитини – невідома.

БУНТАР ГУЛАГУ
У січні 1950 року Омеляна Суничука привезли відбувати ув’язнення в Степлаг. Цей табір – один із 4 у Казахстані (і 12-ти організованих в 1948 р. особливих місць позбавлення волі з наджорстким режимом утримання в системі ГУЛАГ СРСР) був одним із найбільших.

На початку свого існування табір мав 9 відділень, розкиданих на величезній території в Караганді, Джезказгані, Байконурі, Екібазтузі та Балхаші. Деякі відділення знаходились від управління табору на відстані 800 і 2400 км. Тут одночасно утримувалося до 25 тисяч ув’язнених, серед яких значну частину становили українці.

«Нас привезли у січні, коли було 45-50 градусів морозу. Наші намети були пусті. Матраци, набиті стружкою, повністю замерзлі. Думав, що кінець мені буде. Але тут підходять хлопці знайомитися. Розпитують: хто звідки прибув? І я зустрів Антонюка – бургомістра Холма. Я з ним познайомився в Луцьку. Він приніс миску рибного супу і хліба. Цим поділився зі своїми хлопцями-західняками. Хоч якось підкріпилися. Бо нам ще нічого не давали – не заробили», , – згадував Суничук.

Омеляна відправили працювати у кам’яний кар’єр. Коли він сидів у тюрмі під слідством, то політв’язні, які їхали з Воркути на переслідство навчали: «Не вздумай працювати! Якщо будеш працювати – загинеш. За ті 350-400 грам їжі не зможеш працювати. Але зможеш жити і більше нічого, зате не помреш».
У напарники Омелян взяв із собою теж волинянина, разом їздили 12 км на кам’яний кар’єр.

«Перший і другий день працювали. А потім склали куб із каменю – і все. Це було перше хрещення – відмова від роботи. Заставити політичних працювати не мав права і сам бригадир. А бригадирами стали ті, які всіх попередніх зарізали – за місяць 73 людини», – розповідав Суничук.

Політичні в’язні на початку 50-х років виграли жорстку війну з кримінальними злочинцями, яку називали «рубиловка». Закріпивши свої позиції, використовували методи «італійських страйків» – відповіддю на порушення й так поганих умов утримання в’язнів були сидячі протести, сповільнена й непродуктивна праця, невиконання плану при формальному виході на роботу.

Як одного з найнепокірніших, Омеляна з сотнями таких самих бунтарів перевели у 3-тю зону концтабору в Кенгірі. Табірна влада вважала, що ізоляція бунтарів, погасить їхній опір. Насправді непокора поширювалася в інших місцях ув’язнення.

Із 16 травня до 26 червня 1954 року тривало Кенгірське повстання. Тисячі беззбройних в’язнів повстали проти беззаконня і нелюдського існування. Вигнали табірну адміністрацію, об’єднали дві чоловічі й жіночу зону й висунули ряд вимог до влади, вимагали приїзду комісії з Москви.
Омелян користувався авторитетом у політв’язнів, не раз у колі земляків розповідав історію України. А під час повстання вони запросили його у комітет, щоб від імені повстанців вів переговори з московським начальством. Серед багатьох вимог про гідне ставлення і людські умови утримання, було й звільнення неповнолітніх та інвалідів, але найголовніше – перегляд справ засуджених і зменшення їм термінів ув’язнення.

Влада вела переговори, залякувала повсталих, навіть задовольнила деякі вимоги. А побачивши, що кенгірці налаштовані боротися за права людини до кінця, вирішила придушити повстання силою. Вночі 26 червня у зону ввели п’ять танків і озброєних солдатів із собаками. Проливши ріки крові від сотень невинних жертв, Кенгірське повстання зупинили.

Омелян Суничук вижив. Сидів у тюрмі, проходив слідство. І як тисячі в’язнів того часу писав численні звернення з проханням переглянути його справу.
Хоч Кенгірське повстання придушили, бунти й надалі тривали у таборах, але вже менших масштабів. Зрештою, систему ГУЛАГу було реформовано. У 1955 році розпочалися перегляди справ засуджених. І в цьому перемога повстанців Кенгіру!

ВИГНАНЕЦЬ
У червні 1956 р. справу Омеляна Суничука переглянути і термін ув’язнення скоротили. Після 21 липня настало довгоочікуване звільнення. Відправили на поселення у Хабаровський край на острів Бандарина. Через два тижні Омелян довідався, що є дозвіл повернутися додому, але не було на це грошей. Земляки, які й там підтримували один одного, спільно зібрали Суничуку кошти на квиток до Луцька.

На Волині у 1956 році ще тривала боротьба НКВД проти ОУН і УПА. І повернення Суничука, колишнього повстанця, не сподобалося владі. Через два дні міліція дала йому 24 години, щоб покинути Луцьк.
Погрожували, що може загинути хтось із свідків у його справі, і тоді він сяде на новий термін за вбивство. Омелян зрозумів, що небезпека реальна, тож зголосився на роботу в Джезказган у Казахстані. І виїхав.

Працював на шахті. Одружився на місцевій дівчині Раїсі. У сім’ї виростили двоє синів. У 1958 році під час аварії на шахті Омелян Суничук отримав важку травму голови і став інвалідом ІІ групи.
У 80-х роках Омелян Суничук із дружиною переїхали у місто Комсомольськ (нині – Горішні Плавні) Полтавської області. Тут їм купили квартиру їхні сини.

У 1994 році у Москві відбулася конференція «Спротив у ГУЛАГу». За запрошенням у ній взяв участь Суничук. Побачився із багатьма друзями по неволі, згадав важке концтабірне минуле.

Після повернення додому звернувся у Волинську обласну прокуратуру за реабілітацією, але отримав відмову. Скрутні умови існування у 90-х, важкі хвороби змусили Суничука у 1997 році вдруге звернутися за реабілітацією на Волинь.

«Я жертва сталінсько-комуністичного режиму. Бувший священик, а нині інвалід, нікому не потрібний», – йшлося у листі-зверненні. Однак 12 лютого 1998 року знову отримав відмову.

Важко хворіючи, він дожив свій вік на Полтавщині. Не визнаний, невідомий. Але – нескорений. І лише сьогодні, за новим законом України про реабілітацію, Омелян Суничук має всі підстави бути реабілітованим. Повернути людині чесне ім’я ніколи не пізно.

Джерело
https://rayon.in.ua/upload/topics/20/2019-07/1563378821165/4_4-panska-dolina-svidchennia-martina-grabovskogo.jpg

Цей день в історії УПА - 8 серпня.

УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.
Cтоїть по центру Ярицький Степан Дмитрович (1922-20.03.1951) «Крамаренко», «Дорош», «Кармелюк» - Провідник та референт СБ Тисменицького райпроводу ОУН, а через деякий час Тлумацького райпроводу ОУH.
**********
1944 рік
У селі Підгороддя на Станіславщині повстанці захопили працівника районного військкомату і трьох автоматників, що проводили призов молоді.

Курінь «Галайда» УПА-Захід у тривалому бою з загонами НКВД, підтриманих двома легкими танками, біля села Магерів на Львівщині знищив 170 військових. Втрати УПА: 5 загиблих, 7 поранених.

1945 рік
Відділ сотні «Переяслави» в райцентрі Яворів на Львівщині знищив трьох військових НКВД.

Великий загін НКВД (1000 військових) під час облави оточив групу з 9-и повстанців біля села Садів на Волині. У перестрілці знищені 10 військових. Загинули 4 повстанця, решта змогли прорватися.

1946 рік
Пошукова група МВД захопила криївку біля села Вертелка на Тернопільщині. У перестрілці знищені двоє військових. Обидва повстанця застрелились останніми патронами.

Сотня «Хорти» УПА-Захід у бою з москалями біля села Тростянець на Станіславщині знищила трьох військових. Загинув воїн УПА «Лютий».

1947 рік
Рій сотні «Хорти» УПА-Захід у селі Тужилів на Станіславщині знищив 4 військових МВД, ще п’ятьох поранено.

У засідці біля села Лінина на Дрогобиччині чота сотні «Басейн» УПА-Захід знищила першого секретаря райкому КП(б)У, прокурора обласної прокуратури, заввідділом райвиконкому. Поранено двох військових.

У селі Вістова на Станіславщині підпільники знищили секретаря райвиконкому і секретаря парторганізації районної типографії, що проводили хлібозаготівлі.

У селі Сихів на Львівщині повстанці знищили голову сільради.

1948 рік
У бою з москалями у селі Соколя на Дрогобиччині загинула санітарка ОУН Анна Осідач.

У селах Грімно на Дрогобиччині та Оріховець на Тернопільщині повстанці спалили будівлі колгоспів.

У селі Гоголів на Львівщині підпільники знищили уповноваженого міністерства заготівель.

Підготував Сергій Горобець,
Український інститут національної пам`яті.

8 серпня 1919р. московити вбили Дмитра Тимофійовича Соколовського отамана, одиного із керівників повстанського руху проти більшовиків на Волині, Київщині та Поділлі

8 серпня 1919р. московити вбили Дмитра Тимофійовича Соколовського отамана, одиного із керівників повстанського руху проти більшовиків на Волині, Київщині та Поділлі.
Народився в селі Горбулів на Житомирщині. Учасник Першої світової війни, прапорщик російської армії. Деякий час викладав у місцевій українській гімназії, заснованій родиною Соколовських.

У повстанському русі брали участь його брати Олексій, Василь, Степан, сестра Олександра (отаманша Маруся) та батько Тимофій.
Активну боротьбу з більшовиками розпочав на початку 1919-го, після загибелі Олексія. Сформував повстанську бригаду, яка налічувала до 8 тисяч селян. Контролював значну частину Радомисльського повіту, в селах якого були сформовані козацькі сотні. Завдяки організаційному апарату та вдалій системі оповіщення селяни займалися власним господарством і збиралися тільки за потреби.

Загони Дмитра Соколовського громили більшовицькі відділи, руйнували залізничні колії. Здобули чимало зброї, мали на озброєнні кулемети і навіть гармати. Як згадував Микола Фещенко-Чопівський, «зброя була похована, кулемети, густо наоливлені, переховувалися у криницях, гармати в річці Тетереві у Кам’янім Броді. Селяни займались своєю працею і на поклик свого отамана протягом кількох годин творили армію.
4 квітня 1919-го Раднарком у Харкові оголосив отамана поза законом. Однак спрямовані для розгрому повстанців полки нічого не могли вдіяти.

Убитий у гімназії пострілом через вікно зрадником-односельцем, який спокусився на обіцяну більшовиками винагороду у 7 мільйонів карбованців (його незабаром спіймали і забили до смерті).

Могила отамана у селі Корчівка на Житомирщині 90 років зберігалася в таємниці, лише в 2010-му на ній встановлено пам’ятний знак.

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
www.memory.gov.ua 

пʼятниця, 7 серпня 2020 р.

Цей день в історії УПА - 7 серпня

УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.
Члени Кременецького Надрайонного проводу в криївці. 1950 р.

1945 рік
У засідці на шляху біля села Облапи на Волині повстанці знищили 6 працівників урядового зв’язку НКВД. Спалено вантажний автомобіль.

У бою з москалями у селі Ушковичі на Львівщині загинули двоє повстанців.

1946 рік
У селі Піддністряни на Дрогобиччині підпільники знищили уповноваженого райвідділу МВД.

Один повстанець загинув, ще один застрелився під час бою з москалями у Борщівському районі Тернопільщини.

У селі Верхняківці на Тернопільщині повстанці атакували дільницю винищувального батальйону. Знищений дільничний МВД, чотирьох бійців захоплено в полон. Здобуто кулемет і 11 гвинтівок.

1947 рік
У райцентрі Калуш на Станіславщині повстанці знищили агента-провокатора і важко поранили капітана МГБ.

Пошукова група МВД захопила криївку в селі Осташківці на Тернопільщині. Повстанець, що перебував усередині, вчинив збройний опір, був поранений і застрелився.

У селі Нестеревці на Тернопільщині підпільники знищили заступника голови райвиконкому.

Станичний ОУН Степан Івасечко – «Снігур» потрапив у засідку загону МВД у селі Трійця на Тернопільщині і був застрелений.

У селі Хишевичі на Львівщині повстанці знищили уповноваженого обкому КП(б)У з хлібозаготівель.

Пошукова група МВД захопила криївку в селі Тумир на Станіславщині. Загинули троє повстанців.

1948 рік
Чота сотні «Лемківська» УПА-Захід атакувала дільницю винищувального батальйону в селі Ісаї на Дрогобиччині. Знищені 7 бійців, ще двох поранено. Здобуто автомат, 7 гвинтівок і медикаменти.

Пошукова група МВД завдяки даним агента атакувала місце постою відділу «Довбуша» біля села Києвець на Дрогобиччині. У перестрілці загинули 6 повстанців.

У райцентрі Городок на Львівщині підпільники спалили будівлі колгоспу.

Джерело.
Підготував Сергій Горобець,
Український інститут національної пам`яті.

Кирило Осьмак "Псельський" із м.Шишаки Полтавськї обл. Президент Української Головної Визвольної Ради

УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.
Кирило Осьмак - "Псельський" (1890 - 1960), уродженець м.Шишаки Полтавськї обл., Президент Української Головної Визвольної Ради.
Із доповідної записики МГБ 01.08.1953:
...На вопрос, каковы его взгляды на национализм в настоящее время, ОСЬМАК ответил, что он был по своим убеждениям и остается украинским националистом, что никакая сила, доводы и доказательства не могут поколебать его убеждений и от них он никогда и ни при каких обстоятельствах не откажется. Что до конца своей жизни он будет верен идее о необходимости отторжения Украины от Советского Союза и создания "Самостийного украинского государства" в его этнографических границах.
Попытка убедить ОСЬМАКА в том, что ОУН является злейшим врагом украинского народа, не дала положительных результатов, а на сделанное ему предложение оказать содействие в борьбе против ОУН, заявил, что он был и остается идейным украинским националистом и скорее готов пойти на смерть, чем согласиться на участие в мероприятиях, направленных против ОУН и ее деятельности.
... ОСЬМАК на протяжении всего времени работы с ним постоянно подчеркивал свою непримиримую ненависть к Советской власти и категорически отказался принять наши предложения об участии в мероприятиях по борьбе с ОУН.
ГДА СБУ - Спр.51279 - Т.6 - Арк.124-133
Уродженець Полтавщини Кирило Осьмак прийшов у світ в козацькій родині. Він активно проявив себе під час Української революції, став одним із співзасновників Центральної Ради. В цей час Осьмак поринув у державотворчі процеси. Після більшовицької окупації Кирило не втік, залишившись на рідній землі.
В міжвоєнний період Осьмак тричі заарештовувався московською окупаційною владою за свої переконання. Через репресії наклала на себе руки дружина Кирила Марія. Але тоталітарному режиму не вдалося зламати його волі. Вибух радянсько-німецької війни 1941 року став каталізатором повернення Осьмака до громадсько-політичної діяльності. Кирило швидко налагоджує контакти з українськими націоналістами, допомагає їм із забезпеченням продуктами. В ОУНівцях він побачив саме тих, хто зможе реалізувати його довголітню мрію із розбудови незалежної України.

В націоналістичному підпіллі Кирило Осьмак швидко завойовує авторитет через свою енергійність та непересічний інтелект. Він займається активною пропагандистської діяльністю, випускає листівки і брошури ОУН із закликами до боротьби проти усіх окупантів. Кирило Осьмак висуває ідею створення загального координаційного органу всіх українських політичних сил задля консолідації в ім’я здобуття УССД. Цю думку позитивно сприймає провід визвольного руху.
Влітку 1944 року ініціатива Кирила Осьмака втілюється в життя. Постає Українська Головна Визвольна Рада (УГВР) — своєрідний підпільний парламент, найвищий політичний орган визвольного руху. Її Президентом було обрано Кирила Осьмака, головою уряду (генерального секретаріату) — Романа Шухевича. Таким чином, український націоналіст з Наддніпрянщини став провідним політичним репрезентантом учасників визвольної боротьби.
Цей факт переконливо спростовує стереотипні уявлення про начебто регіональний, західноукраїнський характер націоналістичного підпілля.

Однак, уже незабаром після створення УГВР новообраний керівник підпільного парламенту отримує важке поранення під час бою УПА проти НКВС. Кирило Осьмак потрапляє до рук ворога. На допитах він виявляє неабияку стійкість, 3 роки приховуючи від чекістів своє справжнє ім’я. Кирило Осьмак навідріз відмовляється від будь-якої співпраці з режимом. Він відкрито заявляє, що скоріше помре, ніж піде на співробітництво з окупантами.
Президента УГВР сталінський суд засуджує до 25 років ув’язнення.

В неволі Кирило Осьмак твердо стоїть на націоналістичних переконаннях, до кінця життя залишаючись відданим Ідеї УССД.
У 1960 році Президент УГВР помер у сумнозвісному “Владімірскому централі” нескореним і незламаним системою. Він гідно пройшов усі випробування долі, відійшовши у вічність непереможеним.

Кирило Осьмак є прикладом сильної вольової особистості, ідеаліста. Саме такі президенти сьогодні потрібні нашій Україні.

Альберт Газенбрукс "Західний" бельгієць, працівник радіостанції УПА "Афродіта"

УПА (Ukrainian Insurgent Army) reenacting.
Альберт Газенбрукс - ("Західний") (Albertus Gustavus Franciscus Hasenbroekx), бельгієць, працівник радіостанції УПА "Афродіта".

Народився 22.01.1915, м. Остенде, Бельгія. Закінчив гімназію в Остенде (1932, за ін. даними – інтернат в м. Юї (Huy), Вищу комерційну школу в Антверпені (1936). Призваний до армії в 1936 р., проходив службу в 4-му лінійному піхотному полку (4th Line Infantry regiment). У 1937 отримав звання сержанта. Влітку 1937 р. пішов у неоплачувану відпустку, з якої повернувся у вересні 1938. 28.03.1940 переведений до 58 піхотного навчального полку, що невдовзі переформований у Центр комплектування і підготовки (Centre de Recrutement et d'Instruction (1 CRI). Навесні ці частини відправилися до Франції на навчання.
Під час франко-німецької війни потрапив у травні (або червні) 1940 р. у німецький полон, де пробув три місяці. Утримуався в таборі для військовополонених Savenay (West-Lager, на хуторі La Berthelais біля La Chapelle-Launay, французький департамент Loire-Inférieure). 22.07.1940 випущений на волю, повернувся в м. Брюгге, де до війни проживала його родина і був звільнений з військової служби.

У 1942 р. був вивезений на роботу в Берлін на завод «Dreilinden Maschinenbau GmbH», що виробляв запчастини для літаків. При спробі втечі затриманий на кордоні окупованої Бельгії. Утік удруге і влаштувався нелегальним працівником на німецьку будівельну фірму “Папорт”. Потрапивши до Рівного на Волині, кинув роботу і пішки збирався дійти до Румунії, а звідти – повернутися в Бельгію до дружини і доньки.
У січні 1943 р біля м. Дубно Рівненської обл. потрапив до українського підпілля. Вступив в ОУН, отримав псевдонім “Західний”. Був прилучений до чоти азербайджанців. Згодом якийсь час працював у референтурі пропаганди, працьовуючи радіовісті з Заходу.
Під час перебування на Конференції поневолених народів, що проходила 21-22.11.1943 р. на Волині, Роман Шухевич наказав перевести А. Газенбрукса на роботу в радіостанцію «Вільна/Самостійна Україна» (кодова назва «Афродіта») у с. Ямельниця неподалік м. Сколе Львівської обл. (діяла з жовтня 1943 р. по квітень 1945 р. на хвилях 45–46 метрів).

Працював із грудня 1943 р. , вів радіопередачі французькою і англійською мовами, вивчив українську. Заарештований під час ліквідації радіостанції 7.04.1945 р. На допитах він приховав справжній характер своєї роботи в підпіллі. Звинувачувався за ст.ст. 54-2 і 54-11 КК УРСР. Влітку 1945 р. після кількох місяців допитів у Дрогобичі без суду відправлений до Воркутинських таборів. Там він
потрапив до табірного оркестру, чим врятувався від каторжної праці.

Справу двічі повертали на дорозслідування через плутанину в іноземних еографічних назвах та іменах родичів підсудного, бо малограмотні слідчі та секретарі ніяк не могли правильно їх записати. Тому суд відбувся аж через два роки – 24.04.1947 р. А. Хазенбрукс не мав паспорта, тому був засуджений як особа без громадянства (архівна кримінальна справа П-36153.,62 арк. зберігається в архіві Управління Служби безпеки України у Львівській обл.).

Мав адвоката й отримав “усього” десять років таборів. Із них відсидів вісім у Воркуті (1945—47), Сталінську (Новокузнецьк), Верхоянську; вийшов на волю 3.06.1953 р. У жовтні 1953 р. був доставлений у Москву, де зустрівся із 11 своїми земляками, яких теж звільнили. 

Повернувся додому через Східний і Західний Берлін 31.10 того ж року . 1.11.1953 р. повернувся в м. Брюгге, де його чекали мати, дружина і 15-літня донька.

29.10.1967 р. виступав з промовою (українською і французькою мовами) на святкуванні 25 річниці УПА в м. Льєж. На початку лютого 1968 р. отримав Золотий Хрест Заслуги від Головної управи бувших вояків УПА (Нью-Йорк).

Помер у м. Брюгге 7.09.1979.

7 серпня 1819р. народився Пантелеймон Куліш, письменник, етнограф, мовознавець

Народився у містечку Вороніж на Сумщині.
Походив із родини нащадків козацької старшини. Закінчив Новгород-Сіверську гімназію, слухав лекції в Київському університеті. Повноправним студентом так і не став – через відсутність у документах свідчень про дворянське походження. Коли журнал «Современник» почав друкувати перший український історичний роман «Чорна рада» (1845), отримав запрошення викладати в Петербурзькому університеті.

Приятелював з Тарасом Шевченком, який був боярином на його весіллі. У 1847-му заарештований за належність до Кирило-Мефодіївського товариства. Жандармерія не змогла довести його участь в організації, однак за «надзвичайні думки про важливість України» та наявність у його творах «двозначних місць, що могли вселяти в малоросів думки про право їх на окреме існування від імперії» був засуджений на чотири місяці ув’язнення. Після «щирого каяття» і заступництва друзів термін скоротили вдвоє і направили на 3-річне заслання в Тулу. Пізніше у Санкт-Петербурзі активно співпрацював з першим українським часописом «Основа».

Автор першої фонетичної абетки для української мови, яку іноді називають «кулішівкою». Зокрема, нею надруковано збірник у двох томах «Записки о Южной Руси» (1856-1857). «Кулішівку» заборонили в 1876-му, після виходу Емського указу. Пізніше вона зазнала певних змін і стала основою сучасного українського правопису.

Пантелеймон Куліш мав різноманітні таланти: поет і драматург, письменник, фольклорист, етнограф, мовознавець, критик, редактор. Широко прославився як перекладач. Здійснив перший переклад Біблії українською мовою. Перекладав твори Шекспіра, Байрона, Гейне, Міллера, Пушкіна та інших корифеїв світової літератури.

Однак тритомне дослідження «История воссоединения Руси» (1874-1877) з провідною ідеєю згубності народно-визвольних рухів розчарувало і обурило українську громадськість. Поступово розчарувався у «москвофільстві» (насамперед через Емський указ 1876-го, яким заборонялося друкування українською мовою) і сам Куліш, оселившись на власному хуторі Мотронівка на Чернігівщині, де пройшли останні роки його життя.

Його останні поетичні збірки пройняті монархізмом і православним консерватизмом. Проявляв цікавість до ісламської тематики, критикував українське козацтво, яке вважав деструктивним явищем в українській історії. Відтак його пізні праці є важливим, хоч і суперечливим внеском в українську культуру.

Помер 14 лютого 1897 р. в Мотронівці, де й похований.

Джерело
© 2020 Офіційний веб-сайт УІНП
www.memory.gov.ua

7 серпня 1945р. в криївці у Струсівському лісі загинув провідник ОУН Зборівщини Петро Романів (“Мур”).

село Струсів.

7 серпня 1945 року – в криївці у Струсівському лісі на Теребовлянщині загинув, разом з п’ятьма побратимами, повітовий провідник ОУН Зборівщини Петро Омелянович Романів (“Мур”).
*****
7 серпня 1947 року бойовики ОУН у селі Несторівці Зборівського району Тернопільської області знищили заступника голови райвиконкому Яськова.

Джерело
https://teren.in.ua/

7 серпня 1968р. у Лондоні демонстранти, які протестували проти утисків Українських поетів і письменників в Україні, закидала камінням посольство московії.

1968 р Лондон.
Мітинг в Лондоні на захист ув`язнених представників української інтелігенції. Перший в 2 ряді (навпроти поліцейського) п.Володимир Литвин з Манчестеру
Підпис: «Молодь СУМ в поході під будинок совєтського посольства під час демонстрації за звільнення політичних в`язнів московії