Загальна кількість переглядів!

середа, 30 червня 2021 р.

30 червня 1649 р. – Козацько - татарське військо розпочало облогу Збаража.

Музей Зборівської битви. Фото: Олена Мудра.
****
Сили шляхетського війська Речі Посполитої, за оцінками різних істориків, разом із слугами, обозними та цивільним населенням не перевищували 30 тисяч осіб, у т. ч. від 9 до 15 тисяч добре озброєних і досвідчених у військовій справі жовнірів, серед яких було 2000 кіннотників. Козацько-татарське військо з повстанцями становило 150–200 тисяч осіб. У місті, остерігаючись знищення з боку козаків і татар, знайшли притулок 6000 жителів довколишніх сіл.

Історія України.

вівторок, 29 червня 2021 р.

28 червня 1951р. біля с. Хмільно у бою з московитами загинули: Кулич Петро Павлович "Воробець" - Лопатинський райпровідник та його дружина Стефанія Мандрика "Степова" - райпровідниця жіноцтва.

Село Хмільно та околиці.
****
Петро Кулич "Воробець" - Лицар Бронзового Хреста бойової заслуги.

Джерело літопис УПА.
*****
Кулич Петро Павлович («Воробець», народився 1924, с. Хмільно, Радехівський район, Львівська область – загинув 29 червня 1951, у лісі між селами Хмільно та Мукані Радехівського району Львівської обл.) – лицар Бронзового хреста бойової заслуги УПА.

Освіта – 6 класів народної школи.

У підпіллі одружився з друкаркою Стефанією Мандрикою – «Степовою» (весна 1951).

Активний член культурно-освітніх товариств у селі. Член Юнацтва ОУН із 1941 р., зв’язковий.

У лавах збройного підпілля з літа 1944 р. Стрілець СКВ (літо 1944 – весна 1945), зв’язковий Лопатинського районного проводу ОУН (весна 1945 – 1946), стрілець боївки СБ Лопатинського районного проводу ОУН (1946 – весна 1947), керівник боївки зв’язку Радехівського надрайонного проводу ОУН (весна 1947 – 07.1950), керівник Лопатинського районного проводу ОУН (07.1950-28.06.1951). За час перебування у підпіллі був один раз поранений.

Загинув у бою з військово-чекістською групою МДБ під час наскоку останньої на місце постою повстанської групи.

Старший вістун УПА (30.05.1947); відзначений Бронзовим хрестом бойової заслуги УПА (30.11.1949).

Джерело літопис УПА та Вікіпедія.

Цей день в історії УПА − 29 червня.

******
1943 рік
У селі Чаруків на Волині повстанці підірвали міст через річку Чорногузка, контрольований німцями.

1944 рік
У селі Крилів на Рівненщині повстанці захопили старшого лейтенанта МВД і його ад’ютанта, що проводили заготівлю м’яса.

У містечку Стратин на Волині німці виявили шпиталь УПА. Охорона встигла евакуювати поранених. Загинули санітарка і повстанець, що прикривав відхід.

У сутичці з німцями біля села Погребівка на Станіславщині загинули троє повстанців, ще двох захоплено в полон.

1946 рік
Під час нічної облави пошукової групи МВД біля села Хлібичин на Станіславщині загинули районний референт СБ (служби безпеки ОУН) «Дон» і троє повстанців.

Рій сотні «Месники» УПА-Захід у засідці біля села Підпечери на Станіславщині знищив трьох військових МВД, ще трьох поранив.

У сутичці з загоном МВД біля села Осташківці на Тернопільщині загинули двоє підпільників.

1947 рік
Біля села Микулинці на Тернопільщині повстанці знищили військового МВД, ще одного поранили.

Пошуковий загін МВД у селі Ішків на Тернопільщині оточив групу повстанців із 5-и чоловік. Останні вчинили збройний опір і всі загинули в бою.

1949 рік
У селі Витків на Львівщині повстанці спалили контору і майстерні МТС. Знищені два автомобіля, 3 молотилки, декілька тон пального і документи.

Під час зіткнення з загоном МВД в одному з сіл Ходорівського району Дрогобиччини загинули двоє підпільників.

У селі Сморжів на Львівщині повстанці спалили контору і сарай колгоспу. Дорогу до села замінували і підірвали вантажний автомобіль, на якому загін МВД поспішав на місце події. Знищені командир роти полку внутрішніх військ, двоє сержантів, ще четверо військових отримали поранення.

Джерело.
Сергій ГОРОБЕЦЬ, Український інститут національної пам`яті

28 червня 1950р. в с. Рай у бою з московитами загинули: Володимир Заяць "Железняк" - Бережанський райреферент СБ, Йосиф Малеваний "Ромео" - воїн СБ, "МК-5" - Тернопільській облреферент СБ і один воїн.

Символічна могила неподалік села Рай, де загинула зв’язкова ОУН Іванна Легета.

Легета Іванна – «Помста» – зв’язкова УПА – нар. 1920 р. в с. Рай Бережанського р-ну в родині Антона і Марії. Член ОУН. На окраїні с. Рай, зі сторони Бережан, на лівому березі Зарайського Потоку, в полі в урочищі Запсярні була хата господині Марії Клецор. Тут наприкінці серпня 1945 р. провів ніч генерал УПА Роман Шухевич і вранці, ще до сходу сонця, разом з особистою охороною пішов на терени Рогатинщини до с. Пуків. На ранок хату оточили енкаведисти. В хаті залишились Іванна та охоронець «Назар». При спробі втечі через кукурудзяне поле «Назара» поранили й арештували. Іванна отруїлась. Хату більшовики підпалили, а дівчину ще живою витягнули гаками і залишили біля хати. Енкаведисти не дозволяли забрати її тіло і стежили, хто підійде. Тіло Іванни пролежало до кінця листопада, аж поки не випав сніг, її останки порозтягали лисиці та здичавілі собаки. Мати зібрала останки – кусочок хребта, череп і три ребра Іванни в хустину та принесла до хати. Сніг замів її сліди. Поклавши останки дочки на простирадло, засвітила свічку, сама відправила панахиду і вночі поховала їх таємно на Бережанському цвинтарі. З цієї родини за незалежність України загинуло троє осіб. Син Йосип, 1925 р. н., вояк УПА, загинув у бою на Підгаєччині 1947 р. та сестра Марійка, 1922 р. н., член ОУН, яка під час арешту в с. Рогачині 1947 р. зажила отруту, щоб не потрапити до рук ворога живою. Але більшовики її врятували, а згодом замордували в Бережанській тюрмі. В 1993 р. з ініціативи голови сільського комітету Романа Перепічка на місці хати з таємним сховком для Проводу УПА раївчани насипали могилу і встановили дубовий хрест. Молебень та освячення символічної могили на Зелені свята здійснив о. Богдан Стойко. На громадській панахиді виступали Роман Перепічко, Іванна Кулик, зв’язкова УПА Євдокія Королишин та о. Богдан Стойко.

Літопис УПА.

понеділок, 28 червня 2021 р.

28 червня 1941 р. у Тернопільській тюрмі московити розстріляли священика Йосипа Грицая.

Священик Й.Грицай.

28 червня 1941 р. у тернопільській тюрмі тривали розстріли, зокрема було закатовано священика Йосипа Грицая (1883 р. н., с. Киданці, нині Збаразького району), реґента, учасника національно-визвольних змагань Григорія Кметя (1894 р. н., с. Чернихів, нині Зборівського району) та ін.
Джерело https://teren.in.ua
******
Закінчив гімназію в м. Тернопіль, богословський факультет Львівського університету (1907). У 1907 році отримав священичі свячення. Душпастирював у селах
Кам'янки (1907—1910), Староміщина (як адміністратор парафії у 1910—1911 роках), Заднишівка (1911—1914), у містечку Рудно біля Львова і в с. Колодіївка (1918—1927)
У 1927 році отримав призначення на парафію в с. Чернихів з філіальними церквами в селах Глядки і Плесківці Тернопільського деканату. Від 1928 року — адміністратор Тернопільського деканату УГКЦ і пробув на цій посаді приблизно до 1936 року. Член УНДО. При церкві в Чернихові створив Братство Апостольства молитви та Український Католицький Союз . Діяльний у товаристві «Просвіта».
Заарештований у 1940 органами НКВС і засуджений до розстрілу, вирок замінено на 10 років позбавлення волі. Утримувався в Тернопільській тюрмі, де після тортур 28 червня 1941 року був розіп'ятий на дверях камери. Реабілітований 1991.

Вікіпедія.

28 червня 1941р. бійці загонів ОУН заволоділи містами Косів і Долина Станіславської області.

на фотографії "воїни" ОУН.
****
Радянські війська з боями залишили Рівне, Ковель, Маневичі, Ратне, Раву-Руську та ін.

Джерело
https://www.istpravda.com.ua/

28 червня по 2 липня 1941 р. в Чортківській тюрмі московити вбили понад 800 людей.

Тюрма у Чорткові
Джерело
https://teren.in.ua

27 червня 1941р. у двох в'язницях Самбора і Стрия із 2242 ув'язнених московити розстріляли 1101 особу.

Жертви москалів (НКВД), місто Дрогобич Львівській обл. Останки знайдені в липні 1991 р. під стінами педінституту. Серед поховання зустрічаються черепи дітей.
м. Стрий тюрма нквд. Вхід у меморіальний комплекс з виглядом на колишній Окружний суд.

Хто підтримує продаж Української Святої Землі яка тисячу років омивалась і омивається кров'ю наших синів і дочок ..... такі істоти не мають права жити .... хоча вони і так ходячі трупи бездушні сволочі манкурти - людина яка має душу! ніколи Свою Рідну Землю не продасть.

27 червня 1964р. у Вашингтоні (США) відкрито пам'ятник Тарасові Шевченку. (фото).

Зараз біля пам'ятника Кобзарю у столиці США розташовується посольство України.
На відкритті президент Ейзенхауер іде вздовж строю українських комбатантів дивізії "Галичина"

Право його відкрити було надано екс-президентові США Дуайту Ейзенхауеру, який у 1960 р. підписав акт про встановлення пам'ятника. У своєму виступі Ейзенхауер вказав на велику роль творчості Шевченка у боротьбі за свободу та незалежність українського народу. Встановлення цього пам'ятника, зазначив екс-президент, має "увічнити віру людини в кінцеву перемогу волі"

Джерело
https://www.istpravda.com.ua/

Цей день в історії УПА - 28 червня.

Цю будівлю штурмувала боївка "Крука" в лютому 1943-го. Після війни там розмістилося училище механізації сільського господарства
******
У великому бою, у 1945 році, з загоном НКВД в селі Тершаків на Львівщині загинули командир сотні «Жубри» УПА-Захід «Крутіж» і 28 воїнів УПА.

У селі Лишнівка на Волині повстанці знищили голову колгоспу і 4 бійців винищувального батальйону, що проводили збирання податків. Здобуто автомат, 3 гвинтівки, інше озброєння.

У селі Підзвіринець на Львівщині підпільники знищили дільничного НКВД і трьох бійців винищувального батальйону.

1946 рік
Сотня «Сірі» УПА-Захід у сутичці з загоном МВД, що проводив облаву біля райцентру Галич на Станіславщині, знищила лейтенанта і слідчого райвідділу МВД.

Відділ сотні «Месники» УПА-Захід біля села Тязів на Станіславщині знищив 3 військових МВД, що влаштували засідку, ще одного поранено.

Загони МВД провели масштабну облаву на сотню «Летуни» УПА-Захід у лісових масивах Калушського району Станіславщини. У сутичках, що тривали понад 5 годин, загинули 7 повстанців (зокрема старший булавний «Сухий»), ще двоє отримали поранення, решта змогли прорватися.

1947 рік
Відділ УПА-Захід у засідці в селі Рибне на Станіславщині затримав вантажний автомобіль, роззброїв 5 військових, перевірив документи і відпустив. Як виявилося, серед відпущених перебував заступник начальника обласного управління МВД.

У сутичці біля сіл Бзовиця і Хатки на Тернопільщині повстанці знищили двох військових МВД, ще одного поранено.

1948 рік
У селі Сушно на Львівщині підпільники знищили голову колгоспу і двох бійців винищувального батальйону. Спалено сільраду, знищено телефонне обладнання.

1949 рік
Біля села Стрептів на Львівщині на закладеній повстанцями міні підірвався легковий автомобіль, у якому перебували заступник начальник райвідділу МГБ, старший лейтенант і двоє військових. Всі отримали поранення.

1950 рік
Під час зіткнення з загоном МВД біля села Рай на Тернопільщині загинули четверо повстанців.

1951 рік
У бою з пошуковою групою полку внутрішніх військ біля села Немилів на Львівщині загинули районний провідник ОУН Петро Кулич – «Воробець» та ще троє повстанців.

Сергій ГОРОБЕЦЬ, Український інститут національної пам`яті.

27 червня 1919р. уряд УНР із Кам'янця-Подільського звернувся з нотою до Паризької мирної конференції.

Уряд ЗО УНР із Є. Петрушевичем у Камянці-Подільському 1919 р., монастир францисканців.

Проголосивши головною метою боротьбу з більшовизмом, уряд України зажадав негайно визнати суверенність українського народу і тим полегшити міжнародні зносини УНР. Також вимагалося надати допомогу у боротьбі з Червоною армією; вплинути на Польщу, яка веде бойові дії проти УНР та ЗУНР; на Румунію, яка затримує українське військове майно, що лишилося на її території.

Історія України.

Розповідь 5. "Дві подруги, дві Ольги" - Михайлина Стегній.

Хочеться відзначити, що на період 1943 року з нашого порівняно невеликого по населенню села багато моїх друзів навчались у вищих учбових закладах Львова. На факультеті медицини Львівського медінституту навчались Стегній Іван та Масловська Ольга, Кузів Ольга та Стегній Ярослав. В технічних вузах проходили навчання Трухим Петро, Дуда Михайло, Стегній Орест. Усі вони, отримавши середню освіту в 1941 році, поступили у вузи Львова, а в 1941 – 42 роках були залучені у підпільну мережу ОУН.

Приїжджаючи в село, особливо в період вакацій, вони підсилювали своїми набутими знаннями підпільну діяльність осередків ОУН. Більшість із них в кінці 1943 року – на початку 1944 року були змушені покинути навчання, поринувши в буремні хвилі української революції. Так, в 1943 році Ольга Масловська, приїхавши на вакації в село, зібрала нас восьмеро дівчат та повела досить строгу розмову: «Дівчата, ще буде війна, буде революція, будуть поранені, приходьте до мене, я вас буду навчати, як надавати першу медичну допомогу пораненим». І ми ходили вечорами до неї більше двох тижнів. На той час різко загострились відносини між бандерівцями і мельниківцями, а по сусідству з нею жили Стегній Орест та Ярослав, котрі належали до ОУН Мельника. Ольга була змушена остерігатись їх, усі вікна в кімнаті, де ми займались, були щільно завішані. Це були перші медичні курси, які провела з нами Ольга Масловська».

У подальшому, своєю самовідданою працею в підпіллі та жертовністю в ім’я України сім’я Масловських заслужила велику пошану серед земляків. Її батька арештували ще перші більшовики в 1940 році, він так і не повернувся з більшовицьких застінків, пропав безвісти. Брат Дем’ян у 1944 році вступив в партизани. Їхню матір Марію в 1947 році разом із сином Мироном, який активно допомагав партизанам, більшовики вивезли на заслання в Іркутську область, звідки вони так і не повернулись до рідного дому. Із створенням повстанських відділів на початку 1944 року Ольга залишила навчання в медінституті і перейшла в підпілля, працюючи на теренах Сокальщини разом зі своїми подругами Кузів Ольгою та Данилів Анною, пс. «Оля», в жіночій розвідці у відділах УПА до кінця 1946 року. В 1947 році усі троє перебували у Львові, поселившись на своїй студентській квартирі, яка знаходилась недалеко собору св. Юра. Данилів Анна розповіла мені, що Масловська і Кузів мали намір поновитись на продовження навчання в медінституті, натомість їх чекало велике нещастя: одна з їх подруг-односельчан пішла на співпрацю з органами МГБ, вона знала про їх підпільну діяльність в ОУН. По приїзді в село Ольга була заарештована органами. 

Після слідства її було засуджено на 10 років тюремного ув’язнення, цей термін відбувала на Колимі в таборах. Після цього була відправлена на висилку в Караганду, де залишилась на подальше проживання. Більшовицькі тюрми та постійний нагляд органів МГБ і КГБ не дали їй можливості влаштувати особисте сімейне життя. Ольга так і не вийшла заміж, зате не опустила рук в безнадії і зневірі, вона наполегливо боролась за свою любиму справу, бажаючи і в подальшому служити людям. З великими труднощами вона поновилась в місцевому медінституті, успішно його закінчила, отримавши диплом лікаря. Надалі, протягом багатьох років надавала медичну допомогу людям. В час перебудови та розвалу Радянського Союзу Масловська активно включилась в громадське життя української діаспори в м. Караганді. Вона стала співзасновницею Товариства української мови ім. Т.Г.Шевченка «Рідне слово». В 1990 – 1992 рр. вела активну переписку з керівником товариства української мови заводу «Сигнал» м. Новий Розділ нашої області Степаном Гнипом, племінником свого товариша по визвольній боротьбі Стегнія Івана – «Шраменка». Степан переслав Масловській в Караганду українську літературу, газети «Поступ», «За вільну Україну». В той час Ольга дуже прагне побувати на рідній батьківській землі, хоче побачити Україну і одночасно боїться, що буде важко повертатись назад. Вона бажає бути учасницею українсько-канадської конференції, що відбулась 17 – 23 серпня 1991 року у Львові і на яку була запрошена. Зі свого боку п. Степан допоміг Масловській налагодити зв’язок з Львівським обласним товариством української мови, відомими громадськими діячами, дисидентами-шестидесятниками Іваном Гелем, Іриною Калинець, Михайлом Горинем, з якими вона зустрілась у 1991 році при відвідинах Західної України. Вони надали діаспорі вагому допомогу в направленні в Казахстан вчителів для навчання дітей українців української мови та історії України. Ольга Масловська була причетна до організації кількох груп дітей школярів, які приїздили відвідати Західну Україну, ознайомитись з побутом, культурою, традиціями, історією та її пам’ятними місцями. Ведучи активну громадську роботу, Масловська забувала про свої недуги, свідомість її була наповнена планами та ідеями. Вона прагне з участю української діаспори та іншими національними товариствами відкрити в Караганді будинок «Просвіти». Для реалізації задуманого тісно співпрацює з депутатами обласної ради та головою комісії по освіті та культурі. В повсякденному житті організовує вечори та доповіді, концерти до Шевченківських днів та дати його перепоховання, до свята Матері та Зелених свят. Вона щиро радіє, що домоглась на місцевому радіо на півгодинну щомісячну передачу рідною мовою для всіх національних товариств. Вперше транслювалась українська «Євшан» 23 березня 1991 року. Та, на жаль, стан здоров’я Ольги погіршувався, давались взнаки важкі роки таборів та переслідування. Її свіча земного життя невпинно згасала. Наша славна землячка відійшла у вічність 4 вересня 1999 року. Її тіло прийняла казахська земля, яка стала для неї рідною. На надгробку могили викарбувано її останнє побажання: «Любіть Україну як її любила я». Світлій її пам’яті друзі з Казахстану писали: «На 76 -му році життя пішла від нас на вічний спочинок Ольга Іванівна Масловська – політв’язень, невтомна трудівниця, громадський діяч».

Брат Ольги Масловської – Дем’ян в 1944 році перейшов у підпілля, маючи псевдонім «Буря». В 1946 році він перебував у с. Молодинче на садибі Бенець з товаришем по підпіллю «Чепуркою» - Левицьким Іваном та невідомим повстанцем. У цих господарів у стодолі була обладнана криївка, та лиха душа видала її місце розташування. Садибу оточив загін НКВД, і повстанці були змушені прийняти бій. При перестрілці «Чепурці» вдалось вирватись з оточення і врятуватись, а Дем’ян з товаришем, у безвихідній ситуації, підірвались гранатою. Внаслідок вибуху Дем’яну відірвало голову і відкинуло її в кущ бузини біля стодоли. Там вона пролежала деякий час, поки її виявили односельці. 

Дружина отця Плащинського дала вишитий рушник і сказала Микитин Анні обгорнути ним голову і вночі закопати на цвинтарі у братній могилі семи повстанців, які загинули на лісництві в Молодинче. Анна так і зробила, а тіло Дем’яна в день його смерті більшовики забрали до Ходорова на територію НКВД та вивезли в невідомому напрямку. Тільки з часом двоюрідній сестрі Дем’яна – Мирославі Коваль (Стегній) вдалось дізнатись про місце знаходження тіл її родичів. Працюючи продавцем у буфеті в Ходорові, вона пригостила оковитою чоловіка, який вивозив трупи з катівні НКВД. Він і показав місце, де закопав тіло без голови, це було біля Ходорівського цвинтаря, у рові. Також вказав місце поховання її двоюрідного брата Стегнія Івана – «Шраменка», який загинув біля Бортник разом з трьома побратимами. 

Чоловік запам’ятав особливу прикмету «Шраменка» - борідку. Тлінні останки героїв пролежали в забутті до настання Незалежності України, і тільки в листопаді 1990 року при участі громадськості Ходорівщини тіла були перепоховані з усіма почестями на цвинтарі у братні могили. В першій могилі покояться останки Стегнія Івана – «Шраменка», в другій – Масловського Дем’яна – «Бурі».

Повертаючись у 1947 рік – рік арешту Ольги Масловської, важливо зазначити, що незабаром після її ув’язнення була арештована у Львові на явочній квартирі її подруга Ольга Кузів.

Ольга зростала в сім’ї Миколи та Параскевії Кузівих, які були добрими господарями, працювали біля землі та виховували чотирьох дітей: Марію, 1919 р.н., Катерину, 1921 р.н., Ольгу, 1923 р.н. та Миколу, 1934 р.н. У дітей батьки виховували любов до рідного краю, прищеплювали їм з ранніх літ Божі чесноти. Батько й мати покладали великі надії на свою молодшу донечку, тому прагнули дати їй добру освіту, оскільки вона мала хороші здібності до навчання. Після закінчення чотирикласної початкової школи Ольгу направили продовжити навчання у приватній українській Рідній школі м. Ходорова. В час шкільного навчання за польської окупації вона бере активну участь в культурно-просвітницькому житті села – діяльності читальні «Просвіта», хоровому та тематичному гуртках. З приходом більшовиків у 1939 році Ольга продовжує навчання уже в радянській школі, прагнучи отримати середню освіту. В цей час вона квартирує у батьків своєї подруги Ольги в сім’ї Любинецьких, живе в оточенні свідомої, патріотично настроєної молоді Ходорівщини. Її найближчою подругою була Ольга Масловська, також вона дружила з Марією Шевців із Загірочка, Ольгою Любінською, Ромою Калинець, Марією Шудравою з Ходорова. В подальшому, в час української революції, всі вони віддано працювали в підпіллі ОУН. Ольга Кузів була надзвичайно вмілою рукодільницею, входила в діловий гурток Союзу українок, любила вишивати та в’язати. Самотужки, своїми руками вишила для себе декілька пар українського вбрання, куди входили: вишита блузка, горжетка, спідниця, сарафан, в’язка коралів та намист. Ще сьогодні збереглись у Львові у племінниці сестри Марії її роботи та оздоблення, вишиті блузки. Сама Ольга була Богом наділена надзвичайною красою, була середнього зросту та статури.

У час німецької окупації Ольга разом зі своєю подругою Ольгою Масловською поступає до Львівського медичного інституту. Ранньою весною 1944 року вони з подругою залишають інститут та переходять у підпілля ОУН на теренах Сокальщини. Зрідка приїжджає додому, останній раз навідалась перед Чесним Хрестом 27 вересня 1945 року. Ідучи на ст. Ходорів, брат Микола підвів її до окраїни села Підліски, де вони попрощались. З того часу рідні її більше не бачили. З розповіді сестри Катерини, після арешту Ольги Масловської більшовики почали розпитувати людей в селі про Ольгу Кузів та її сім’ю. З того часу москалі не давали нам спокою ні в день, ні вночі: робили обшуки у дворі та засідки, вели розкопки в хаті у пошуках криївки, розвалили п’єц. Батьки хвилювались, бо не мали ніякої звістки від Ольги і, як трохи все затихло, розпочали її пошуки. Мати поїхала до Львова, на відому квартиру, там сусіди розповіли, що Ольгу арештували при виході з двору. Через деякий час до батьків донеслись вісті, що Ольгу замордували більшовики у тюрмі на Лонцького. Ходила і друга версія її загибелі, що під час слідства, при переїзді до Ходорова вона якимось чином вистрибнула з вагона в селі Бориничі, по ній було відкрито вогонь, і Ольга загинула. Батькові у Бориничах розповідали, що була та дівчина надзвичайної краси».

Розповідь 4. "Перше знайомство з ОУН" - Михайлина Стегній.

Учасники І Великого Збору (Конгресу) у Відні, який став початком Організації Українських Націоналістів.

У 1942 році ОУН активізувала свою діяльність на наших теренах. Пригадую погожу літню днину, коли мене зустрів Хомусяк Петро з Молодинча та завів зі мною розмову. Він був набагато старший за мене, тому це мене трохи здивувало, але він продовжував: «Я не один рік спостерігаю за тобою, бачив твою активність в «Дорості», «Просвіті», бачив тебе учасницею багатьох патріотичних заходів, тому в мене склалась думка, що у своєму житті ти зможеш з гідністю послужити українському народу». З цими словами він вийняв із внутрішньої кишені піджака невелику книжечку та продовжив: «Даю тобі оцю книжечку, ти повинна її вивчити і знати, як «Отче наш…» і слідувати життям по її настановах. Я взяла її в руки , це був «Декалог українського націоналіста». Так відбулась перша зустріч з моїм наставником – членом ОУН. Від того часу пройшло ще кілька місяців, коли я прийняла посвяту в члени українських революціонерів-бандерівців. Це було восени 1942 року. Від свого наставника я одержала підпільний псевдонім «Галя». Моїм першим зверхником став Стегній Михайло – «Лис». З перших днів я разом із своєю подругою Стегній Ганною була прикріплена до чоловічої сітки ОУН. Інші мої подруги – Масловська Ольга, Кузів Ольга, Грабницька Текля, Стегній Марія, Макар Марія, Лагодська Параня, Труш Анна, Михайлишин Марія, Михайлишин Ольга працювали в жіночій сітці. Основним нашим з Ганною завданням була опіка членів родин підпільників, які перебували на нелегальному становищі. Так, в нашому селі переховувалась сім’я Йосипа Гесса – «Гонти» з Молодинча, тому нашим завданням було забезпечення її всім необхідним.

Джерелоhttps://www.newtime.lviv.ua

неділя, 27 червня 2021 р.

Розповідь 3. "Акт відновлення Української Державності в Черемхові" Михайлина Стегній.

символічна Могила Борцям за Волю України.
у селі Черемхів.

«Особливо могутній сплеск Українського національного відродження відбувся з історичною подією – проголошенням Акту відновлення Української Державності 30 червня 1941 року, - продовжує п. Михайлина. 

- У перших числах липня в нашому селі Черемхів провідними членами ОУН, активістами, молоддю з участю багатьох жителів села було насипано символічну пам’ятну могилу «Борцям, що полягли за волю України». Вона здіймалась вгору двома уступами та завершувалась березовим хрестом. Біля могили встановлено шток для підняття національного прапора. 

Територія пам’ятника була загороджена, на день освячення могила була щедро прикрашена квітами, які ми, дівчата, зносили з усього села, сам хрест був обвитий до вершини смугастим синє-жовтим вінком, сплетеним з барвінку та квітів. Урочистості відбувались у присутності багатьох гостей, які прибули з Ходорова та ближніх і дальніх сіл. Після недільного Богослужіння церковна процесія на чолі з о. Дерешем із хоругвами вирушила до місця святкування. Розпочались урочистості з молитви – Молебня за убієнних героїв, що полягли за Незалежність України. По завершенні молитви усі присутні заспівали Гімн України разом з підняттям національного синьо-жовтого прапора. 

Представник районного проводу ОУН Борик з Дуліб звернувся до присутніх: 

«Здійснилась віковічна мрія українців – у Львові з ініціативи провідника ОУН Степана Бандери та його однодумців з червня 1941 року проголошено про відновлення Української Держави» 

та зачитав сам Акт. Усі присутні радісно скандували патріотичні гасла: «Слава Україні!», «Героям Слава!». Після урочистої частини, на якій лунали палкі промови та поздоровлення українському народу, відбувся святковий концерт, де лунали українські пісні патріотичної тематики. І все це сприймалось на такому душевному піднесенні, яке важко описати словами. З цієї святкової події мені вдалось зберегти декілька фотографій. Непросто це було зробити за більшовиків, але я хотіла їх донести до сьогодення як історичний факт.

У роки німецької окупації патріотично настроєна молодь села проводила святкування біля могили. Активну участь у заходах брав сільський хор під керуванням Ярослава Сокирка. Ці святкування приурочувались роковинам убієнного провідника ОУН Євгена Коновальця в травні місяці. В цей день могилу прикрашали його портретом з вишитим синьо-жовтими нитками рушником на фоні червоно-чорного знамена. В ті пам’ятні дні ми усі перебували в патріотичному піднесенні, лунали все нові почини в колі наших друзів. Одне нашим керівником Григорієм Олійником було запропоноване таке починання – піти в похід в Карпати та відвідати місця перебування народного месника, легендарного опришка Олекси Довбуша. Багатьма ця пропозиція була підтримана, і ми почали збиратись в дорогу. Із села вийшли в обідню пору, ішли пішки, а було нас вісім чоловік, зокрема Казимир Іван, Петрів Марія, Грабницька Текля, Стегній Анна, Сафат Григорій, Стегній Михайло та я, Стегній Михайлина. До вечора ми дістались Володимирців, де і заночували, а вранці, поснідавши, знову вирушили в дорогу. В другій половині дня ми були в Гошеві, там зайшли до церкви та помолились за щасливу дорогу і продовжили похід. Як сонце сідало, ми прибули в село Паляниця, це неподалік Довбушевої гори, там попросились на нічліг. Ранком до нас приєднався юнак з того ж села, який став нашим провідником. Він добре знав ці місця та терени діяльності легендарних опришків, пам’ятав багато народних переказів про боротьбу Олекси Довбуша та його побратимів, якими щедро ділився з нами. Усі ми були вперше в цих місцях, тому з захопленням слухали його оповіді. Душевного трепету додавав і навколишній пейзаж, ми милувались красою наших славних Карпат. Щасливі повертались ми додому, і вдома розповідали почуті перекази та ділились враженнями від почутого та побаченого.

У той період всенародного піднесення в селі було організовано військовий вишкіл на основі створеної організації «Січ» ім. Ольги Басараб. Під вечір, щоденно, уся молодь села сходилась у призначений час на сільське пасовище, де проходили військову підготовку, засвоюючи військові стройові команди, ознайомлюючись з стрілецькою похідною зброєю. Було створено окремі дві групи. Одна з груп нараховувала до 20 дівчат, заняття з нами проводив Омелян Макар. Юнаки проходили більш складну навчальну військову програму, їхнім вишкільником був Говзер Михайло, а допомагав йому Михайло Дуда. Михайло Говзер мав уже набутий військовий досвід, пройшовши службу у польському війську. Та недовго тривав такий приємний душевний підйом. Три місяці українці жили турботами державотворення на Ходорівщині. Спохватившись, німецькі органи влади почали закривати українські урядові представництва, арештовувати та переслідувати керівників та членів ОУН – бандерівців. Багато наших провідників, остерігаючись арешту, почали переходити на нелегальне становище. Утворився так званий застій, але так тривало недовго.

Джерело
https://www.newtime.lviv.ua/

Розповідь 2. "Брати по духу та крові" - Михайлина Стегній.

Ведучи мову про культурно-просвітницьке життя села, я б хотіла відзначити ім’я Йосафата Артима, орієнтовно з 1915 р.н. Він з братом Софроном зростали сиротами, проживаючи та виховуючись у своєї тітки разом з її дітьми. Їхня родина була заїжджою, бо тітки батько працював у нас лісником. Спочатку вони проживали у сім’ї Пахольчиків, а в подальшому збудували хату та осіли в нашому селі. Йосафат та Софрон, будучи сиротами, не мали змоги податись у науку, тому здобували її самотужки, але кожен з них був наділений Божим талантом. Йосафат був одним з організаторів театралізованого та хорового гуртків, добре грав на балалайці, мав здібності до музики, був режисером-постановником та музичним керівником. У час Різдвяних свят організовував колядки та вертепи, у Великодні свята – гаївки. Він проводив просвітницьку роботу не тільки у своєму селі, але і в багатьох селах Ходорівщини, про що згадує у своїх спогадах підпільниця «Орися» - Салій Марта із Залісок: «Йосафат Артим був невтомним трудівником на українській ниві, який поєднував культурно-просвітницьку роботу з поширенням національної ідеї серед молоді». В організацію українських націоналістів Йосафат вступив ще в першій половині 30-х років. У підпіллі працював з відомими провідниками ОУН на Ходорівщині: Богданом Прокопівим, Миколою Левицьким, Йосифом та Михайлом Баранами, Хомусяком Антіном, Василем Вишиваним та своїми друзями-односельчанами. В час відновлення Української Державності в 1941 році за рекомендацією проводу ОУН вступив у ряди української поліції в м. Ходорові, де служив з Хомусяком Павлом та Йосипом Гессом з Молодинча, Миколою Раком з Підлісок, Салієм Петром із Залісок, Володимиром Гапієм із Берездівець. В 1943 році, з початком формування збройних підрозділів УПА, разом зі своїми товаришами з поліції Йосафат відходить в Карпати.

Брат Йосафата – Софрон також був одним з активістів просвітницького життя села, але основним його захопленням була техніка, в яку був по-справжньому закоханий. Він був унікальною людиною на цілу округу, міг сісти за кермо будь-якого автомобіля, а при потребі його відремонтувати. В час збройної боротьби його, навики, виявились неоціненними: не було кращого знавця стрілецької зброї, ніж він. В 1944 році Софрон добровольцем пішов у повстанський відділ, слідом за старшим братом, воював під псевдо «Гонта». Де і коли загинув – поки що невідомо.

Не менш важливу роль у просвітянському житті села відіграв і товариш Йосафата Артима – Казимирів Григорій. Він виріс у селянській сім’ї, його батько Данило працював колійником на залізниці, а мати Марія поралась по господарству. На той час це була сім’я середнього достатку, яка виховувала трьох синів: Михайла, Григорія, Івана та дочку Параскевію. Григорій закінчив початкову школу та вдосконалював свої знання самоосвітою в хаті-читальні, допомагав батькам по господарству. Ще з юнацьких років почав цікавитись політичними процесами в суспільстві, тому з другої половини тридцятих років уже був в рядах ОУН. З приходом в 1939 році більшовиків, остерігаючись арешту, подався на Захід, а в 1941 році повернувся у рідні терени. Перебуваючи на Заході, він досконало вивчив німецьку мову, що в подальшому знадобилось для перекладацької роботи в період участі його в державотворчому процесі на Ходорівщині. Із створенням військових відділів Української Народної Самооборони влітку 1943 року Григорій відходить у Карпати. Про час відходу свідчить подароване мені фото на пам’ять, яке на сьогодні збереглось і датоване 05.05.1943 р. У повстанцях він воював під псевдонімом «Клим». Є очевидним, що час відходу Григорія співпадає із створенням сотні «Сіроманці», яка започаткувала своє формування 12 червня 1943 року на Ходорівщині біля села Молодинче. 20 червня 55 добровольців, після десятиденного вишколу під проводом Осипа Барана, уродженця с. Молодинче, вирушили в похід у Карпати», згадує співрозмовниця.

Ознайомлюючись з публікаціями про повстанців, слід навести спогади учасника визвольних змагань, воїна УПА Богдана Допіри, пс. «Цяпка», який у книзі «Сіроманці» - відділ особливого призначення», в епізодах повстанської боротьби від осені 1943 року до весни 1945 року неодноразово згадує повстанця, командира-вістуна з чоти важкої зброї «Клима». Сьогодні, мабуть, рано стверджувати, що вістун «Клим» у спогадах «Цяпка» - це наш герой, Казимирів Григорій, однак відкидати таке припущення не маємо права, надто багато співпадінь. Надіємось на історичну справедливість, останнє слово буде за науковцями-істориками, які повинні дослідити архівні документи відділу «Сіроманці» і внести ясність. Також достовірно відомо із спогадів підпільниці «Олі» - Данилів Анни, уродженки с. Черемхів, що Казимирів Григорій, пс. «Клим», загинув під час важких боїв з численними більшовицькими військами у Яворівських лісах. На той час «Оля» перебувала у згаданому відділі і була очевидцем смерті Казимиріва та учасницею поховання. Ще довго після його смерті більшовики продовжували пошук, розпитуючи рідних та односельчан про місце його перебування. При одному з таких обшуків була важко побита енкаведистами його мати Марія. (Авт. ремарка).

Джерело
https://www.newtime.lviv.ua/

Розповідь 1. Підпілля ОУН та УПА села Черемхів з розповіді Михайлини Стегній.

Чим глибше досліджуєш період визвольних змагань минулого століття, тим більше переконуєшся у непереможності духу наших краян, неперевершеному героїзмі, який проявляла українська молодь у досягненні найвищої мети – створення незалежної самостійної соборної Української Держави. 

Прикладом величі духу наших земляків може послужити південна частина Бібрецького повіту (сучасна Ходорівщина), вихідці з якої прославили наш край у період української революції як організатори та керівники ОУН-УПА. Одне з таких сіл, що славне своїми героями, - село Молодинче. Однак сьогодні моя розповідь про менш відомих широкому загалу героїв-революціонерів з села Черемхів, що розташоване поряд з Молодинчем, і в основу її лягли спогади однієї з останніх живих учасниць підпілля, члена ОУН з 1942 року Федорів (Стегній) Михайлини, в підпіллі «Галя». (На фото).

Михайлина Федорів (Стегній) народилась у 1924 році в селянській сім’ї Михайла та Параскевії Стегніїв у селі Черемхів. Із трьох сестер та двох братів у сім’ї Михайлина була найстаршою. В рідному селі отримала початкову освіту, паралельно зі школою, як і багато її подруг, займалась самоосвітою у читальні «Просвіти», яку очолював Труш Йосип. Також була учасницею аматорського хорового гуртка. За польської та першої більшовицької окупацій, всупереч більшовицькій пропаганді, Михайлина зі своїми подругами та юнаками у час Різдвяних свят звеселяли колядою та вертепами своїх односельчан та жителів сусідніх сіл. З чотирнадцяти років вона навчалась у просвітницькому гуртку «Дорост». Це був первинний осередок ОУН, при якому проводилась підготовка молодих патріотів. 

Його вчителі та наставники прищеплювали юнакам і дівчатам глибоку повагу та любов до рідної землі на основі національної ідеї. «Мабуть, самотужки було б важко осягнути глибини українського патріотизму, - стверджує п. Михайлина, - якби Господь Бог не обдарував наше село Черемхів носіями духовного та культурного зерна, яке вони щедро засівали в молоді душі. Мабуть, друга половина мого життя була наповнена думками про моїх друзів-героїв. 

Неодноразово разом зі своєю подругою Теклею Гребницькою ми бажали через наші уста передати їхні імена та правду про жертовну працю, яку вони вкладали в культурно-просвітницьку діяльність та національне відродження села тй округи. А в період Української революції, як настав час захищати українську землю, багато з них стали провідниками ОУН та командирами УПА. І кожен з нас, моїх друзів, не засумнівався в правильності обраного шляху і став поряд з ними, допомагаючи своєму знедоленому народові. Мабуть, в числі перших хочеться назвати одного з організаторів осередку «Дорост» Івана Зем’яка, який нещодавно покинув нас. Велику працю п. Іван проводив ще за панської Польщі і перших совітів зі своїми друзями Дудою Михайлом, Олійником Григорієм, Макаром Омеляном, Артимом Йосафатом, Казимиром Григорієм і ін. Усі вони належали до підпільної організації, засновниками якої ще в тридцятих роках були Грабницький Михайло, Івахів Іван, Масловський Михайло, Казимир Григорій, Говзер Михайло, Артим Йосафат. Їхня наука вселяла в наші серця гордість, що ми українці, ми вірили, що зможемо здійснити віковічне прагнення наших дідів і прадідів із часів козацтва та січового стрілецтва до створення своєї держави. Для цього кожен з нас в стінах «Просвіти» отримував глибокі знання з історії України. В театралізованому гуртку розучували історичні п’єси відомих українських письменників, вивчали та співали патріотичних пісень з часів запорожців та січовиків. З цього багатющого народного спадку ми пізнавали невмирущу славу українського народу, його історію. А яке духовне піднесення відбулось у свідомості односельчан, коли на Зелені свята 1938 року у селі біля церкви, на вершині високої сосни, вранці замайорів національний синьо-жовтий прапор. Польська поліція, яка негайно прибула, звинуватила в організації акції Михайла Грабницького. В його батьків було вчинено тотальний обшук, конфісковано багато просвітницької літератури, а самого Михайла запроторено у тюрму м. Ходорова. Через декілька днів помирає батько Михайла – Василь. На похорон приїхала дочка Анна з чоловіком Мар’яном Пакулою, котрий на той час був начальником поліції у м. Сколе. Тільки з його допомогою Михайла вдалось звільнити з тюрми. Та незабаром розпочалась німецько-польська війна, Західну Україну захопили більшовики. Їхня антирелігійна комуністична пропаганда суперечила нашим національним переконанням, тому уже протягом першого півроку репресивна машина НКВД розпочала арешти свідомих українців, нашої інтелігенції. В січні 1940 року каральні органи піддали виселенню до Сибіру тринадцять черемхівських родин. І знову Михайло Грабницький був взятий під варту, тепер уже більшовиками, за те, що відмовився перевозити до станції Ходорів своїх односельчан. І на цей раз йому пощастило. Після звільнення Михайло, порадившись з товаришами по організації, відійшов на захід з Казимиром Григорієм, але з часом повернувся за нареченою і був схоплений більшовиками. 

Під час відступу більшовиків у 1941 році, його, як і сотні інших політичних в’язнів, енкаведисти в червні розстріляли. Його товариш Масловський Михайло загинув у німецькому концтаборі. Івахів Іван, крім підпільної діяльності, допомагав організації і матеріально, маючи свій магазин. Та з приходом других більшовиків у 1944 році був заарештований і пропав без вісті. У січні 1940 року було заарештовано під час занять в ходорівській школі нашого наставника, дев’ятнадцятирічного Івана Зім’яка, якого разом з батьками і рідними вислали у Сибіру. Та справа, яку вони започаткували, не погасла, її продовжили вірні друзі.

Джерело
https://www.newtime.lviv.ua/

Цей день в історії УПА - 27 червня.

“Алас”, “Боровик”, “Прокіп”

1943 рік
Між селами Брани і Стоянів на Львівщині повстанці розібрали колію, пустили під укіс поїзд і знищили полковника та 30 німецьких вояків, які вибігали з вагонів.

1945 рік
Сотня «Журби» УПА-Захід у селі Броди на Львівщині атакувала дільницю винищувального загону. Особовий склад розігнано, здобуто 4 гвинтівки, автомат та інше озброєння.

У сутичці з загоном НКВД у селі Хоростець на Тернопільщині загинули двоє повстанців.

1946 рік
Відділ сотні «Чорні чорти» УПА-Захід у селі Старий Лисець на Станіславщині знищив дільничного МВД.

1947 рік
Чота сотні «Опришки» УПА-Захід атакувала дільницю винищувального батальйону в селі Іллінці на Станіславщині. Знищений начальник батальйону, особовий склад роззброєно і розігнано.

Сотня «Журавлі» УПА-Захід у селі Лисичево на Закарпатті знищила телефонну станцію і роззброїла двох бійців винищувального батальйону.

У райцентрі Яворів на Львівщині повстанці підірвали пам’ятник Леніну на ринковій площі.

Біля села Малий Кучурів на Чернівеччині підпільники знищили лейтенанта і двох військових МВД.

1948 рік
У селі Желдець на Львівщині троє повстанців були оточені пошуковою групою МВД і загинули в перестрілці.

У селі Козирщина на Рівненщині підпільники спалили будівлі колгоспу і клуб.

1949 рік
Два кур’єра сотні «Басейн» УПА-Захід наскочили на засідку опергрупи МВД біля села Топильниця на Дрогобиччині. У перестрілці знищили одного військового і змогли прорватися.

У селі Ременів на Львівщині повстанці знищили дільничного МВД.

1950 рік
Опергрупа МГБ захопила криївку біля хутора Манівщина на Тернопільщині. Загинули надрайонний провідник ОУН Сильвестр Цибалюк – «Крига», районний провідник ОУН «Ярошко» і ще шестеро повстанців.

Сергій ГОРОБЕЦЬ, Український інститут національної пам`яті.

Лапунька Омелян Федорович «Чабан» учасник національно-визвольних змагань. Член Пласту та ОУН.

Лапунька Омелян Федорович (псевдо «Чабан», нар. 19 серпня 1914 , с. Потутори
Бережанського району Тернопільської області — пом. 27 листопада 1942 , Львів ) — учасник національно-визвольних змагань. Член Пласту та ОУН . Брат Стефанії Лапуньки .

Закінчив Бережанську гімназію (1932).
Від 1932 працював у читальні «Просвіти» в Потуторах: керівник театрального гуртка і хору; засновник руханкового товариства «Луг», співзасновник кооперативи, 1936 вивісив синьо-жовтий прапор на церкві, за що ув’язнений на 2 р. у Березі Картузькій.
Член окружного проводу ОУН Бережанщини (від 1934), представник Крайової Екзекутиви ОУН ЗУЗ під час збройного повстання у вересні 1939 року. Референт Юнацтва у Бережанській повітовій екзекутиві (1938-1939), член управи «Комерцель-Банку» у Бережанах (1938-1939).

Заарештований польською поліцією восени 1936 у справі атентату на Копача. Засуджений у Львові 19 червня 1937 до 4 років ув'язнення. По амністії вийшов на волю у березні 1938 року.

Заарештований гестапо 19 серпня 1941 у Львові. Розстріляний на Пісковій горі разом з іншими 27 українцями.

Вікіпедія.

субота, 26 червня 2021 р.

26 червня 1941 р. московити замордували о. Миколу Конрада і дяка Володимира Прийму.

  о. М.Конрад та В.Прийма
Блаженний мученик о. Микола Конрад народився 16 травня 1876 р. у Струсові на Тернопільщині. Філософські та богословські студії закінчив у Римі. Став доктором філософії і доктором богослов’я. Був рукоположений на священика Львівської архиєпархії. Виконував обов’язки учителя в українській гімназії м. Тернополя. В часі Першої Світової війни о. Микола душпастирював в угорському місті Градеці та в таборі українських біженців у Ґмінді. Учителював у Бережанській і Теребовлянській ґімназіях. Заснував у Львові в 1929 р. перше українське католицьке студентське товариство „Обнова”. Митрополит Андрей Шептицький запрошує о. Миколу викладати у Львівській богословській академії.

З приходом більшовиків до Галичини митрополит Андрей призначив о. Конрада парохом у селі Страдч біля Янова. Отець не лякався нічого – він виконував свої священичі обов’язки за будь-яких обставин, тому й користувався пошаною та авторитетом. Отець-парох особливу увагу звертав на молодь, дбав про те, щоб не губила себе на манівцях.

Блаженний мученик Володимир Прийма народився 17 липня 1906 р. в с. Страдч. Закінчив дяківську бурсу і був дяком та диригентом у церкві свого родинного села. Мав сім’ю. Взагалі його родина була взірцевою: батько – дяк, брати Мирон і Максим – священики. Володимир користувався пошаною, його любили і цінували як гідну, чесну і справедливу людину.

У четвер 26 червня 1941 р. отець-доктор Микола Конрад, ризикуючи життям, пішов уділити св. тайну сповіді хворій жінці. Його супроводжував дяк Володимир Прийма. Коли поверталися додому, їх наздогнали енкаведисти. Отця і дяка схопили і повели в ліс. Там їх по-звірячому замордували. Трохи пізніше були знайдені їхні тіла. Отець прожив 65 років, дяк – майже 35.

Христа у серці носить Страдч,
Він знає радість, знає плач –
І я любити Бога вчуся.
Воскреслі душі – неба знак,
В село вернувся рідний дяк,
І парох рідний повернувся.

26 червня 1941 р. московити заарештували монаха-василіянина о.Якима Івана Сеньківського.

о. Яким, священик - чернець Лаврів серпень 1929 рік.
Заарештований органами НКВС і загинув монах-василіянин, уродженець с.Великі Гаї Тернопільського району о.Яким Іван Сеньківський. Очевидці говорили, що їєром. Сеньківського зварили в казані, давши з’їсти голодним в’язням. Вірогідність цього є велика, бо люди, які тоді сиділи в тюрмі, стверджували, що юшка, котрою їх годували, була солодкуватого присмаку і там знаходили людські нігті. І також після закінчення війни прокурор Дрогобича сказав Ганні Вітошинській, служниці, що отця зварили в казані…
******

Іван Сеньківський народився 2 липня 1896 року в с.Великі Гаї поблизу Тернополя в родині заможних міщан.

«О.Яким походив із заможної, релігійної, працьовитої та ощадної родини тернопільських міщан. Його батько Семен і Антоніна з Кордубів, жили на передмісті Тернополя, Гаї Великі, що були відділені від міста на яких 2 кілометри, вони мали доволі велике господарство, понад 50 моргів ґрунту, великий сад і велику пасіку, коло 250 вуликів. Ця пасіка давала поважні доходи, але вимагала дуже багато праці та великої уваги. Кожного року п.Семен обдаровував сусідів горщиком меду до куті.

У родині Сеньківських було п’ятеро дітей – двох синів та три доньки. Обидва сини – Іван (о.Яким) та Володимир стали священиками, а дві молодші доньки – Марта та Марія вийшли заміж за священиків. Найстарша остала неодружена», - згадує Володимир Мацьків.

Хто підтримує продаж Української Святої Землі яка тисячу років омивалась і омивається кров'ю наших синів і дочок ..... такі істоти не мають права жити .... хоча вони і так ходячі трупи бездушні сволочі манкурти - людина яка має душу ніколи Свою Рідну Землю не продасть.